Dringend : opdracht tot verkoop makelaar

derocker1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dringend : opdracht tot verkoop makelaar

#1 , 15 okt 2019 14:39

Ik heb vorige week donderdag een contract voor verkoop van mijn woning via een makelaar getekend. Vandaag heb ik zelf iemand gevonden die de woning wil kopen.

Na wat opzoekingswerk weet ik dat je 7 dagen hebt om onder het contract uit te komen, en 14 dagen indien het contract thuis getekend is.

Ik heb het contract nagelezen en hierin staat het volgende : "de opdrachtgever wenst af te zien van het herroepingsbeding, bij gebreke waarvan hij op de hoogte is dat "naam makelaar" het dossier slechts zal opstarten na zeven werkdagen JA/NEE" en hier is JA omcirkeld. Dit is mij nooit gezegd.

Betekent dit nu dat ik het contract niet kan herroepen, ondanks dat ik nog binnen de 7 dagen dit wil doen ???

In het contract staat ook dat ik 7 dagen herroepingsrecht heb, terwijl het contract thuis werd ondertekend ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 15 okt 2019 19:25

Ik lees hierin toch dat u afstand deed van het herroepingsbeding. 'Niemand heeft me dat verteld'; Maar u heeft wel getekend en leest nu pas grondig uw contract. Correcte werkwijze is omgekeerd natuurlijk...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 15 okt 2019 20:01

Het heeft wel zijn belang van in de eerste posting een zo volledig mogelijk beeld te schetsen. Ik heb hier uit een model van zo'n contract het volgende gevonden:
Op voorwaarde dat de opdrachtgever voorafgaandelijk en uitdrukkelijk zijn toestemming geeft, kan hij afstand doen van zijn herroepingsrecht in geval van verwezenlijking van de bemiddelingsovereenkomst door de makelaar binnen de zeven werkdagen vanaf de ondertekening van huidige overeenkomst, en voor zover de opdrachtgever zijn herroepingsrecht nog niet heeft uitgeoefend. Indien de makelaar in deze periode van zeven werkdagen zijn opdracht reeds zou realiseren vooraleer de opdrachtgever gebruik maakte van zijn herroepingsbeding, heeft de makelaar recht op zijn ereloon.

Tenzij dus de makelaar zou kunnen aantonen dat het zijn cliënt is die koper is, zou TS nog altijd kunnen zijn herroepingsrecht uitoefenen. En ook nog tenzij TS over een andere tekst zou beschikken....

Let wel, BINNEN DE ZEVEN WERKDAGEN .

Pls correct me if I am wrong :D

Reclame

Terug naar “Kopen”