leegstand, wat moet er zijn om te verhuizen

tessa79
Topic Starter

leegstand, wat moet er zijn om te verhuizen

#1 , 15 jul 2008 16:11

Mijn man en ik hebben sinds 4 jaar een woning gekocht. Onze renovatiewerken zijn zéér traag verlopen waardoor we nog steeds niet verhuisd zijn. Normaal moesten we er na 3 jaar al in wonen, maar we waren in de veronderstelling dat dit 5 jaar was. Wat kan er nu gebeuren? Wordt er sowieso leegstand aangerekend na 3 jaar of kan het dat men dit "uit het oog verliest"?
Onze woning is dus nog altijd niet klaar. We willen wel al mijn man zijn adres daar zetten, maar wat moet er dan minimum in het huis aanwezig zijn om het "bewoonbaar" te maken (er komt namelijk een wijkagent inspecteren)?

Alvast bedankt voor de info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 15 jul 2008 16:14

Ik ben ik gelijkaardig geval. Ik heb dit gaan navragen op de gemeente en die vertelden me dat dit niet zowiezo belast word.

Dus vraag het zelf eens na en de kans bestaat dat men zegt dat er niets zal aangerekend worden.

En anders kan je nog altijd aantonen dat er gewerkt word in de woning, maar dat ze nog niet af is. Het is immers meestal de gemeente zelf die de belasting int en als de gemeente te overtuigen is, waarom niet.

Dus niet te snel verhuizen zou ik zeggen.

tessa79
Topic Starter

#3 , 15 jul 2008 16:20

Ik ben alleen bang dat wanneer ik naar de gemeente ga om dit na te vragen, ik misschien de aandacht erop ga vestigen dat we eigenlijk niet reglementair zijn. Ik wil geen slapende honden wakker maken.

Reclame

djanodive

#4 , 15 jul 2008 20:51

ik zou niet zeggen dat je niet reglementair bezig bent. Je doet op zich niets verkeerd hé.

Het is nog altijd niet verboden om een woning tleeg te laten staan. En zeker niet als je de woning aan het verbouwen bent.

Bij ons in de gemeente hebben ze gezegd dat men dit niet zomaar belast. De ene gemeente volgt leegstand op, de andere niet.

Vergeet trouwens niet dat je vermoedelijk eerst een brief krijgt voor je een aanslag krijgt. En daarbij komt dat je nog een bezwaar kunt indienen, waarbij vele eigenaars gelijk krijgen (helaas soms).

Das meteen de reden waarom niet alle gemeenten azen op die leegstandheffing.

Dus ik zou het toch eens gaan navragen. Je kan eventueel ook een telefoontje doen (anoniem of op de naam van een vriend = doe ik ook wel 's) en navraag doen.

j.demoor

#5 , 17 jul 2008 11:14

“Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :1° decreet: afdeling 2 van hoofdstuk VIII van het decreet van 22 december 1995 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996...3° inventaris : de inventaris van leegstaande gebouwen en/of woningen, ongeschikte en/of onbewoonbare woningen en verwaarloosde gebouwen en/of woningen, bedoeld in artikel 28 van het decreet...Art.1bis.Dit besluit is niet van toepassing op de gemeente die door de Vlaamse minister, bevoegd voor de Huisvesting, gemachtigd wordt om zelf een heffingsstelsel in te voeren overeenkomstig artikel 25, tweede lid, van het decreet.”(2 APRIL 1996. - Besluit van de Vlaamse regering betreffende de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting van gebouwen en/of woningen).

Onderzoek vooraf of voornoemd besluit al dan niet van toepassing is op uw gemeente.Is dit niet het geval onderzoek dan haar eigen heffingsstelsel.

“Art.4.§ 1. Vóór het einde van het derde kwartaal van 1996 en vervolgens vóór het einde van het eerste kwartaal van elk jaar bezorgt het college van burgemeester en schepenen aan het agentschap, een recente lijst van de gebouwen en/of woningen op het grondgebied van de gemeente, die volgens het college leegstaan of verwaarloosd zijn. Op de lijst worden de volgende gegevens vermeld :*”(2 APRIL 1996. - Besluit van de Vlaamse regering betreffende de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting van gebouwen en/of woningen).

*Zie zelf de lange lijst gegevens die in aanmerking worden genomen.

“Art.26.De heffing is verschuldigd indien het gebouw en/of de woning gedurende 12 opeenvolgende maanden is opgenomen in de inventaris bedoeld in de artikelen 28 tot 35”(22 DECEMBER 1995. - Decreet houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1996.)

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

djanodive

#6 , 18 jul 2008 14:59

Wel ee ander feit dat je zeker niet over het hoofd mag zien: de verminderde registratierechten.

Je hebt vermeodelijk 5% korting gekregen op je registratierechten. Dit kan al gauw zo'n 6 à 10.000euro bedragen. Vergeet niet dat je daarvoor binnen de 3 jaar vanaf het ondertekenen van de officiële akte er moet wonen en er 3 jaar onafgebroken wonen.

Ik zou me eerder daarom zorgen maken, want zoveel geld terug geven is niet van de poes.

Als je natuurlijk die vermindering niet gekregen hebt, dan moet je daar geen rekening mee houden.

Terug naar “Kopen”