Verkoop projectgrond/huis - bindend?

AnnaG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Verkoop projectgrond/huis - bindend?

#1 , 04 okt 2019 10:13

Wij hebben een oude woning met een flink lap grond. Wij hebben twee mensen die enorm geïnteresseerd zijn.
Met één kandidaat hadden we een overeenkomst voor een prijs maar niet over de voorwaarden, de kandidaat blijft extra dingen van ons als verkoper verwachten. We hebben nog geen verkoopovereenkomst getekend.
Kan ik nu nog bij de andere kandidaat gaan onderhandelen of kan de eerste kandidaat mij hiervoor aanklagen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 797

#2 , 04 okt 2019 10:19

Het staat je vrij om te gaan onderhandelen met die andere partij, er is immers geen overeenkomst tussen jou en de eerste partij.

Inazuma
Berichten: 9799
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 okt 2019 11:04

Zolang er geen akkoord gegeven is over prijs & voorwaarden (let wel: kan mondeling , elektronisch, schriftelijk zijn) kan je onderhandelen met wie je wil

Reclame

AnnaG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2019 11:07

Telkens als we akkoord zijn over de prijs en voorwaarden, komt de andere partij met een extra voorwaarde. Gisteren werd akkoord gegeven, vandaag wordt er gevraagd dat wij werken van een €2000-5000 laten uitvoeren alvorens de compromis getekend wordt. Ik kan nu dus perfect zeggen dat de onderhandelingen stil gelegd worden aangezien er een bijkomende voorwaarde gesteld wordt, waar wij niet mee akkoord gaan?

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 04 okt 2019 11:33

Dubbeltje op zijn kant ...
"Gisteren werd akkoord gegeven" - staat dat akkoord op mail of op papier of zo ?
Vragen om bijkomende zaken voor het tekenen van het compromis maakt mijns inziens de gemaakte overeenkomst niet onbestaande.
Let wel, dat akkoord werkt in beide richtingen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

AnnaG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 okt 2019 11:38

Via telefoon kwamen wij tot deze afspraak, na het telefoontje zet ik dit op mail en vraag ik de andere partij om dit te bevestigen. Hij bevestigd maar zet onderaan dat hij toch verwacht dat deze kosten gemaakt worden. We zijn reeds een maand verder met de onderhandelingen, waarbij het telkens negatiever wordt naar ons toe.

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 04 okt 2019 11:56

Er is dus duidelijk geen overeenkomst!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

AnnaG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 okt 2019 12:12

Naar mijn gevoel en uit onze gesprekken is er ook duidelijk geen overeenkomst, alleen laat de andere partij telkens uitschijnen dat dit wel zo is en past dan nog zaken aan/toe. Het is een persoon die in het vastgoed wereldje zit, en misbruik maakt van mijn onwetendheid en ook niet vies is van emotionele manipulatie. Ik heb geen goed gevoel bij deze koper, maar een rechtszaak wil ik liefst ook vermijden

Thomas Morus
Berichten: 5942
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 04 okt 2019 12:18

Een overeenkomst is geen gevoel.
Er moet overeenkomst zijn over zaak en prijs.
Uit de gegevens in uw vraag blijkt dat er geen overeenkomst is over de zaak, aangezien u de laatste bijkomende voorwaarden niet hebt aanvaard.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9799
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 04 okt 2019 18:42

Via telefoon kwamen wij tot deze afspraak, na het telefoontje zet ik dit op mail en vraag ik de andere partij om dit te bevestigen. Hij bevestigd maar zet onderaan dat hij toch verwacht dat deze kosten gemaakt worden. We zijn reeds een maand verder met de onderhandelingen, waarbij het telkens negatiever wordt naar ons toe.
Dit is gevaarlijk ...

Druk die mails af, ga er mee naar je notaris, en vraag of je hierdoor een overeenkomst hebt

Indien niet,
stop je of de onderhandelingen met de "eiser"
of - als die het meeste biedt :mrgreen: - stel je hem de voorwaarden voor die er eerder waren en eis je een JA/NEE op de vraag of hij wenst te kopen

Die komt telkens met wat anders af, omdat jullie er in meegaan ...
Als dat praktische regelingen zijn ... ça va , als het u wat uitkomt
Kosten verwachten van verkoper die huis kwijt wil ... zever in pakskes, doe dat zelf na aankoop

Ondertussen kijken andere potentiële kopers ook elders hé ...

AnnaG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 okt 2019 19:17

Daarstraks liet ik hem weten dat wij deze bijkomende voorwaarde niet aanvaarden en dus op zoek gaan naar andere kopers.
Hij heeft hierop geantwoord dat het geen probleem is als we het niet doen en het dus geen bijkomende voorwaarde is. Volgens hem kan de verkoop dus wel doorgaan.

Ik ga indd het advies van Inazuma volgen en even naar de notaris gaan, deze staat steeds mee in CC met alle mails maar geeft verder geen commentaar.

Onze andere kandidaat heeft inderdaad laten weten dat deze intussen iets anders heeft gekocht.

AnnaG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 okt 2019 19:32

Gelukkig is het een zeer begeerd pand/eigendom en zullen we ongetwijfeld andere kopers vinden. Het heeft tenslotte nooit te koop gestaan bij de notaris.

Inazuma
Berichten: 9799
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 04 okt 2019 19:47

Hij heeft hierop geantwoord dat het geen probleem is als we het niet doen en het dus geen bijkomende voorwaarde is. Volgens hem kan de verkoop dus wel doorgaan.
volgens mij heb je dan nu wel een akkoord hoor ... de rest was al goedgekeurd


De bijkomende voorwaarde is ineens niet zo belangrijk en vervalt

Gek wat er gebeurt als je de mensen echt voor de keuze zet: eieren of joeng ... :lol:

AnnaG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 okt 2019 19:57

Ik denk nu indd ook dat ik een akkoord heb, ik hoor het wel van de notaris.
Helaas wil ik geen akkoord meer met deze koper door alle discussies en onenigheden, maar het zal toch moeten..

AnnaG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 okt 2019 10:23

Mijn notaris zegt me dat afspraken op mails ook niet bindend zijn - pas vanaf het op papier staat en je hebt getekend, dan pas zou het bindend zijn.. Tot dan kan je nog steeds terug...

Terug naar “Kopen”