Geen reactie van verkopende notaris

JohnDoe45
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geen reactie van verkopende notaris

#1 , 02 okt 2019 17:19

We zitten in een vervelende situatie waarin ons geduld wat op begint te geraken, ik zal ze even schetsen:

Ik en mijn vriendin willen een bouwgrond kopen. De bouwgrond staat de koop bij een notaris. We hadden hier al de nodige info over ingewonnen via de gemeente en ik was eerder in het jaar al eens langs de notaris geweest om info te krijgen over die grond.
Hij verkoopt de grond blijkbaar voor een rijke famillie die de rest van de straat ook al had verkaveld en verkocht, deze grond was samen met een andere door omstandigheden een achterblijvertje.

In augustus hebben we de knoop doorgehakt dat we toch voor die grond wouden gaan en hebben we uiteindelijk bijna heel de maand getracht te achterhalen bij die notaris of de grond nog te koop was. Via telefoon of email leek dit niet te lukken, de assistentes van het notariaat waren nooit van iets op de hoogte, alleen de notaris kon ons de info bezorgen maar die was niet te pakken te krijgen.

We hebben toen een bod op mail gezet naar de notaris. Mijn vriendin waren het er ook over eens dat we de vraagprijs ook wouden betalen, maar wie niet waagt... Ook hier kregen we geen reactie op en verstreek de vervaldatum die we op ons bod hadden gezet gewoon.

Uiteindelijk dan maar een afspraak ingeboekt om face to face te vragen of de grond nog te koop was. Dat was het geval en eigenlijk was die notaris super vriendelijk en behulpzaam wanneer we daar fysiek waren. Bieden was niet mogelijk dus gingen ik en mijn vriendin akkoord voor de vraagprijs. De notaris vroeg ons dan om als we thuis kwamen nog even op mail te bevestigen dat we de grond wouden kopen voor die prijs. Hij vermelde ook dat we geen verdere communicatie met hem konden voeren maar dat dat wettelijk gezien via onze eigen notaris moest lopen. We hebben ons notariaat vervolgens op de hoogte gebracht.

Vandaag zijn we 1 maand verder. De notaris van de verkoper heeft nooit gereageerd op onze bevestigingsmail van de aankoop. Hij heeft ook nog geen contact opgenomen met het notariaat van onze notaris.
Ons notariaat heeft vervolgens wel enkele herinnerings mails naar hem gestuurd maar ook deze hebben geen reactie gekregen.
Als we dan vragen om meer druk te zeggen verteld de assistente van ons notariaat dat we beter zelf even contact opnemen met de verkopers, wat dus niet gaat want die hebben we nooit rechtstreeks gesproken.

Ondertussen hebben we van onze huisbank een aanvaardbaar voorstel gekregen, maar gezien de interesten omhoog gegaan zijn kunnen we dat maximum tot het einde van de maand houden. Met andere woorden zou dat getreuzel ons een ferme cent kunnen gaan kosten als de situatie zo blijft.

Wat kunnen we nog doen om alle partijen terug in beweging te brengen? Is het juridisch problematisch om toch zelf contact op te zoeken met de verkopende notaris?

Ik las ergens dat na een viertal maanden de redelijke termijn voor een compromis overschreden zou worden? Liever lossen we die situatie wel sneller op, en nog liever hoeven we ook helemaal niet onder de verkoop uit te geraken, want we willen die grond echt wel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 02 okt 2019 17:23

Niets weerhoudt jullie om terug contact te nemen met de notaris die de grond verkoopt in naam van de eigenaars. Het is de meest logische stap.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2019 17:24

Had het niet sneller geweest als je geen eigen notaris had !

ooit eens gehoord dat verkopen sneller gaat als er maar 1 notaris in het spel is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 02 okt 2019 21:17

Toch even opmerken dat de intresten van woonkredieten onmogelijk gestegen kunnen zijn. die zijn de afgelopen maand enkel gedaald....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JohnDoe45
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 okt 2019 11:32

Die voor ons (voorlopig) beste voorstel wel in ieder geval. Het zijn ook vooral de intresten voor projecten met veel eigen inbreng die serieus voordelig zijn, de banken worden (onder druk van de NBB) steeds minder happig op projecten met hogere quotiteit en als starter kunnen wij moeilijk al een groot deel zelf neerleggen.

Terug naar “Kopen”