termijn vrederechter

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

termijn vrederechter

#1 , 30 sep 2019 14:23

Weet iemand raad:

- op 11 juli deed ik een bod op een landhuis dat te koop stond via immokantoor
- aangezien mijn bod gelijk was aan de vraagprijs werd mijn "bod" onmiddellijk aanvaard
- ik sprak af met immo en verkoper om enkele dagen nadien de compromis te ondertekenen en verzoek immo om ontwerptekst voorafgaand naar mijn notaris te sturen
- vooraleer te ondertekenen ga ik naar mijn notaris die mij meedeelt dat de tekst die hij heeft ontvangen geen compromis is maar een eenzijdige koopbelofte
- mijn notaris voegt enkele clausules toe en zegt me dat ik de belofte gerust mag ondertekenen
- de reden voor die koopbelofte: één van de mede-eigenaars staat onder bewind en vrederechter moet akkoord geven
- tot op dit ogenblik, 2 maand en een half later, ben ik nog steeds wachtende
- mijn notaris zegt dat hij eerst in actie zal schieten nadat hij via de notaris van de verkoper op de hoogte wordt gebracht van een akkoord van de vrederechter

Intussen heb ik ook uitgevist dat de prijs die ik aanbiedt 6 percent hoger is dan de schatting die de verkoper i.o. van de vrederechter reeds voor juli heeft laten uitvoeren door een beëdigd schatter.

Ik vraag me af hoeveel tijd een vrederechter heeft om een beslissing te nemen?
Ik ga niet eeuwig wachten....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 sep 2019 14:35

Staat er een einddatum op uw aankoopbelofte?

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2019 14:48

Staat er een einddatum op uw aankoopbelofte?
Jazeker, ik ben niet van gisteren!
Loopt af binnen twee weken (was DRIE maand!).
Maar het blijft vervelend....

Gelet op feit dat ik meer dan de correcte prijs aanbiedt en geen enkele bijkomende voorwaarde heb gesteld begrijp ik niet waarom de vrederechter deze (simpele) knoop nog niet heeft doorgehakt. Alle mede-eigenaars en de bewindvoerder gaan akkoord met de verkoop. Mijn bod is eerder aan de gulle kant en ik stel geen enkele bijkomende voorwaarde.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 sep 2019 15:34

Heeft uw notaris al contact gehad met de voorlopig bewindvoerder? Heeft hij toestemming gegeven en gevraagd aan de Vrederechter om de verkoop te laten doorgaan?

Misschien eens lezen:

https://www.vdvadvocaten.be/nl/vdvnewsd ... it-de-hand
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 sep 2019 15:48

Alles is volgens het boekje verlopen.
Daarom heb ik van dag 1 mijn eigen notaris aangesteld (die nu ook maar enkel kan wachten).
Alles werd ook in de maand juli aan de vrederechter overgemaakt door bewindvoerder en zijn notaris.
Er ontbreekt niets in het dossier waarvan ik van de bewindvoerder een volledige kopie heb gekregen.
Ik vraag me nu af hoelang de vrederechter dit mag laten aanslepen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 30 sep 2019 15:55

Even geduld....
Met wat geluk kan de akte nog verleden worden voor 1 januari, aan de oude voorwaarden qua woonbonus en dergelijke.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 sep 2019 15:59

Burgerlijk Wetboek, art. 488 en volgende zijn van toepassing.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 sep 2019 16:01

Even geduld....
Met wat geluk kan de akte nog verleden worden voor 1 januari, aan de oude voorwaarden qua woonbonus en dergelijke.
Haha! Ik krijg niets van al dat lekkers want het is niet mijn eerste woning.
Betaal trouwens ook contant, wat het voor de vrederechter nog eenvoudiger zou moeten maken. Wat gebeurt er met mijn bod na die drie maanden gesteld dat ik niets doe of zeg? Ik sta een beetje perplex van dit getreuzel....

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 sep 2019 16:08

Burgerlijk Wetboek, art. 488 en volgende zijn van toepassing.
Inderdaad. Anders had ik dit probleem niet aan mijn been.
Een van de mede-eigenaars die verkopen staat reeds enkele jaren onder dat regime.
Maar de vraag is simpel: hoeveel maanden kan een vrederechter wachten om ja of nee te antwoorden in een dossier dat volledig is? 2,5 maand op heden lijkt me lang.

(of moet ik ervan uitgaan dat er complicaties zijn opgedoken waarvan ik noch mijn eigen notaris weet hebben...)

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 30 sep 2019 16:33

Lijkt me nog niet extreem lang, zeker niet als je ook de vakantieperiode meerekent.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 30 sep 2019 19:55

Lijkt me nog niet extreem lang, zeker niet als je ook de vakantieperiode meerekent.
De vrederechter moet de belangen van zijn pupil behartigen. Als hij die optietermijn van DRIE maanden zomaar laat uitdoven strekt dat niet tot zijn eer.
TS heeft m.i. een veel te lange optietermijn gegeven aan de verkopers. Drie maanden is echt wel lang, zelfs als er wat verlof in valt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 okt 2019 11:11

Maar wat is dan een normale termijn?
Het verlof is al geruime tijd voorbij.
Aankoopbelofte dateert van juli, we zijn nu al oktober....

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 okt 2019 17:30

Indien binnenkort de termijn van mijn aankoopbelofte afloopt moet ik dan de verkopers, enz. daar nogmaals op wijzen of dooft het zonder meer uit?
Ik wil mijn aankoopbelofte geenszins verlengen aangezien drie maanden een royale termijn is en ik niet met mijn voeten wil laten spelen.
Want zo mis ik op den duur andere opportuniteiten.
Verder vraag ik me af of mijn notaris mij kosten kan aanrekenen. Ik weet niet of hij al effectief werk heeft verricht.

Terug naar “Kopen”