Uitkoop 'nieuwe woning': BTW of miserietaks

yalda
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Uitkoop 'nieuwe woning': BTW of miserietaks

#1 , 16 sep 2019 21:07

Beste,

Een jaar geleden heb ik samen met mijn toenmalige vriendin een appartement gekocht. We zijn ondertussen uit mekaar en ik wil haar uitkopen.

Vereenvoudigd: aankoopprijs exclusief kosten 200K (160K constructie en 40K grond).

Bij verkoop heb ik 2 opties volgens notaris
1. Uitkoop onder btw => Volgens de notaris moet ik btw betalen op het volledige bedrag (constructie + grond)
- 100 x 0,21 = 21K kosten, waarvan de verkoper 16,8K (80 x 0,21) kan recupereren

2. Uitkoop onder miserietaks
- 200K x 0.025 = 5K kosten

Kloppen deze berekeningen?
Ik dacht dat je bij verkoop onder btw enkel btw verschuldigd was op de constructie (80K) en dat je op de grond (20K) 2.5% miserietaks zou moeten betalen

1000X bedankt :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 16 sep 2019 21:12

Als je grond en woning samen verkoopt onder btw (wat in dit geval moet als je voor btw kiest), betaal je over het geheel btw. Ook al heb je die grond met registratie ipv btw aangekocht.

yalda
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2019 21:27

Bedankt voor de reactie Leen. Wat is in dit geval de goedkoopste oplossing? Misschien kan ik de woning overnemen aan 80K en zo blijft de BTW een nuloperatie?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 16 sep 2019 21:29

Neen, over het geheel moet btw betaald worden, niet enkel de 80K van de constructie.

Bespreek het met uw notaris voor de goedkoopste oplossing.

Terug naar “Kopen”