Huurders uitzetten vóór kopen van huis met huurders

DeRedelijkheidZelve
Topic Starter
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

Huurders uitzetten vóór kopen van huis met huurders

#1 , 16 sep 2019 19:15

Heb pas wat gelezen in de thread "Nieuwe eigenaar huurhuis / huurders blijven in pand en nu naar vrederechter" en ik kijk aan op een gelijkaardige potentiële situatie die ik wil vermijden. Even onze specifieke details:

1. Bejaarde moeder is eigenares van huis met 4 appartementen. Zij leeft in appartement op 1ste verdiep.
2. Op gelijkvloers en 2de verdiep heeft ze twee huurders, huurder A en B.
3. Huurder A heeft een huurcontract van 1 jaar, getekend vorig maand (dus in nieuw Vlaams Woninghuurdecreet stelsel)
4. Huurder B heeft een huurcontract van 3 jaar, vorig jaar getekend (dus in oud Federaal stelsel)

Ik wil huis van moeder kopen, en moeder verhuizen naar gelijkvloers, en zelf de andere 3 appartementen in gebruik nemen (niet voor verhuur maar als enkele wooneenheid).

Hoe krijgen wij die huurders op legale en vlotte manier buiten, terwijl we risico op vertragingen via vredegerecht minimaliseren?

De regeling "huurder uitzetten voor eigen gebruik" blijkt niet toepasbaar vermits we met 2 korte contracten opgescheept zitten.

Alternatieven?

Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower
Berichten: 1034

#2 , 16 sep 2019 19:52

Niet... das ook de bedoeling van 'korte' huurcontracten. Dat heeft voor en nadelen, voor beide

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 16 sep 2019 22:47

Doe de huurders een financieel voorstel in ruil voor vertrekken dat aantrekkelijk is. Misschien happen ze wel toe. Zoniet (of als ze nee zeggen) zit je vast aan de contracten.

Reclame

DeRedelijkheidZelve
Topic Starter
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2019 08:00

Ik denk ook dat het financieel voorstel in ruil voor vertrekken het meest realistisch is.. Dank U voor de feedback.

ricotta
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 sep 2019 18:59

En u had er 1 maand geleden (toen de huurder het contract ondertekende) niet aan gedacht dat u de boel wou "overkopen" ??

DeRedelijkheidZelve
Topic Starter
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2019 15:39

"En u had er 1 maand geleden (toen de huurder het contract ondertekende) niet aan gedacht dat u de boel wou "overkopen" ?"

Ik probeer al jaren tevergeefs mijn bejaarde moeder te overtuigen geen nieuwe huurders in huis te halen.. duidelijk zonder veel resultaat ;-)

Terug naar “Kopen”