Verkoop onder BTW stelsel / registratie

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

Re: Verkoop onder BTW stelsel / registratie

#31 , 29 aug 2019 09:21

Het is een vennootschap.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#32 , 31 aug 2019 13:12

De verkoper zegt dat we verplicht zijn de compromis te vernietigen en een nieuwe op te maken.

LOL

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#33 , 31 aug 2019 13:19

Wat bewijst dat hij zich volledig KLEM heeft gezet!!

Ik kan enkel herhalen wat ik reeds schreef:

"COMPROMIS = CONTRACT
+ intentie om onder BTW stelsel te verkopen moet KENBAAR worden gemaakt in de compromis, zo niet zijn de pecuniaire gevolgen (in dit geval fiscale) voor rekening van de verkoper."
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#34 , 31 aug 2019 14:43

"Het is de makelaar zijn schuld!"

Ja, en wat heb ik hier mee te maken?

Maar ik weet dat het de makelaar zijn schuld niet is, want je moet bij die makelaar een informatiefiche invullen met onder andere de vraag of de verkoop geschiedt onder het BTW stelsel...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#35 , 31 aug 2019 15:05

Allemaal naast de kwestie!

Het enige dat telt:
werd de compromis ondertekend door beide partijen: JA OF NEEN?

De makelaar werd door de verkoper aangesteld, dus verantwoordelijkheid van de verkoper. Jij bent niet verantwoordelijk voor mogelijke fouten van een makelaar.die je niet hebt aangesteld.

U hebt de verdere regie in handen. Niet de verkoper.
Geef uw notaris opdracht het compromis uit te voeren.
Een compromis is heilig jegens degenen die het zijn aangegaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

SomTingWong
Topic Starter
Berichten: 136

#36 , 31 aug 2019 16:44

Verschil met uw geval lijkt me wel dat hier een DEEL onder verkooprechten is vermeld in de compromis en een DEEL onder BTW. De compromis is opgesteld tussen enerzijds zijn 2 vennootschappen en ons kopers. Het geheel is nu eigendom van één vennootschap (wegens uitgedoofd recht van opstal overgegaan) waarmee wij wel nog steeds een overeenkomst hebben. Maar deze verkoop moet nu uiteraard volledig onder BTW, tenzij volgend jaar dan is de eigendom niet nieuw meer, dan kan het onder registratie. Het blijft natuurlijk zo dat wij foutief zijn ingelicht. In principe kan ik (denk ik) dan de ontbinding vragen, maar dat willen we eigenlijk niet.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#37 , 31 aug 2019 19:57

Waarom zou het anders zijn?

In uw geval is het zelfs nog duidelijker omdat er letterlijk vermeld wordt wat met toepassing van registratierechten wordt verkocht.
Dat vormt deel van de voorwaarden van het contract. Als dat niet mogelijk is dan moet de schade, in toepassing van het gemene recht, ten laste worden genomen door de partij die de aangegane (contractuele) voorwaarde niet kan nakomen.

Vermeld de compromis trouwens niet expliciet de mogelijkheid om de uitvoering van de compromis af te dwingen?
Leg het voor aan uw notaris. Hij zal het nodige doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Kopen”