woekerende bamboe tuin - huis gekocht

Bart1a
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

woekerende bamboe tuin - huis gekocht

#1 , 27 aug 2019 13:51

Beste,

Een paar maanden geleden heb ik een huis gekocht. In de tuin staat bamboe. De huidige eigenaars wisten me te vertellen dat deze in potten stonden. Nu blijkt dit helemaal niet het geval te zijn en woekert de bamboe op verschillende plaatsen. In mijn eigen tuin heb ik al zeer veel uitgegraven. Nu heb ik ook gemerkt dat deze onder mijn bankirai en betonnen terras woekert. Kwam door de stabilisé tussen de bakirai naar boven. Onder de bankirai weggehaald, maar onder het betonnen terras is dit zeer moeilijk zonder deze helemaal open te breken (stuk onder gegraven en zoveel mogelijk verwijderd)
Nu is mijn tuin wel omheind door een hoge betonnen muur langs beide kanten maar ik ben als de dood dat de (overblijvende of nog niet gevonden) bamboorhizomen onder de muur zouden geraken/geraakt zijn en schade bij de buren zou aanrichten. Terras komt tegen de muren aan beide kanten. Momenteel zie ik niets bij de buren (ligt bij beide een oprit).
Moest er id toekomst toch nog schade bij de buren komen, komt de (familiale) verzekering hierin tussen of zou ik de eventuele schade dan uit eigen zak moeten betalen? Wetende dat ik die bamboe zelf niet heb geplant en al zoveel mogelijk heb verwijderd. Het op de vorige eigenaars verhalen(verborgen gebrek) lijkt me al hopeloos.


Alvast bedankt

Gr,
Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 aug 2019 14:18

Laten uitgraven.
Tenzij u een aantoonbaar bewijs bezit waaruit blijkt dat die bamboe niet in volle grond staat. In dat geval kunt u op grond van voorafgaande cost/benefit analyse beslissen of een (dure) procedure nuttig kan zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lucas123
Berichten: 483

#3 , 27 aug 2019 15:36

Zie ook: viewtopic.php?f=39&t=74538&p=443058&hil ... oe#p443058

Ik had ook een bamboeprobleem in mijn tuin. Heb de bamboe tot tegen de grond afgeknipt en verwijderd. Op de nieuwe scheuten van enkel 10-tallen cm hoog heb ik dan een onkruidmiddel op basis van glysofaat gespoten. En dit heb ik gedurende een 5-tal weken om de X dagen herhaald op de uitschietende scheuten, totdat er niets meer naar boven kwam. Dan heb ik de grond met een grondmachine laten afgraven. De wortelstukken van de bamboe waren veel te groot om dat met de hand te doen. Het voordeel van de wortels eerst te doden met glysofaat is dat er bij het afgraven ongetwijfeld stukjes wortel achterblijven. Door ze eerst te doden vermijd je dat ze opnieuw alsnog uitschieten. Omdat glysofaat nu verboden is voor particulieren, zal je wel via iemand/tuinaannemer moeten werken die wel nog officieel dit spul mag gebruiken. Ben normaal absoluut geen voorstander van het spul, maar ,denk dat in dit geval niets anders werkt.
Afvoeren grond is dure zaak = soort 'restafval' door die bamboewortels.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 aug 2019 16:47

Er is nog steeds Roundup te koop in de tuinzaken en doe het zelfs. Evenwel zonder glyfosaat, maar ze zeggen zelf even doeltreffend te zijn als het oude Roundup (met glyfosaat) Heb een bus gekocht, maar nog niet gebuikt. Afwachten dus. Heb ,nog steeds 10 l van de oude staan. Die eerst opdoen :mrgreen:

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 28 aug 2019 18:25

@mava105: ik kan je uit eigen ervaring mededelen dat deze nieuwe variant absoluut niet doeltreffend is. :-(
En in feite kan je even goed een paar flessen azijn gaan halen en uitgieten, het is immers dezelfde werkzame stof (weliswaar ietsje geconcentreerder). :-)

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2019 10:42

Niets ter zake doende antwoorden werden alvast verwijderd
JurecaBE moderator

Terug naar “Kopen”