Voorschot op compromis

sametuats
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Voorschot op compromis

#1 , 23 aug 2019 05:26

Beste,

Wij hebben deze week een huis gekocht voor 290.000 EUR (met opschortende voorw) nadat de deal beklonken was contacteerde de makelaar ons dat er tien procent van het aankoopbedrag moet betaald worden op haar derdenrekening. Een voorschot op de compromis, ik lees dat dit gebruikelijk is maar niet verplicht.

Deze 10% wou ik eigenlijk gebruiken om de notariskosten en andere kosten te betalen die komen kijken bij de aankoop van een lening. En niet om voorschot te geven, de verkoper krijgt ons geld heus wel.

Wie heeft tips of advies?

Alvast bedankt
Sam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ikkimausi
Berichten: 29
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 aug 2019 06:46

Die 10% kan je alsnog voor de notaris en zo gebruiken. Ik raad je wel aan dat bedrag bij je notaris te betalen en niet de makelaar.
Bij akte verrekenen zij wat je aan registratiekosten en al te betalen hebt met je voorschot.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 aug 2019 09:05

Neit aan de makelaar betalen. Als omwille van het nite verkrijgen van een lening de verkoop niet doorgaat, zal makelaar moeilijkheden veroorzaken om uw voorschot terug te betalen. De makelaar werkt voor de verkoper. Hij heeft hem gekozen en de opdracht gegeven. Hij moet hem dus ook betalen.,
Als je al een voorschot betaald, dan enkel aan de notaris

Reclame

sametuats
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2019 10:33

Die 10% kan je alsnog voor de notaris en zo gebruiken. Ik raad je wel aan dat bedrag bij je notaris te betalen en niet de makelaar.
Bij akte verrekenen zij wat je aan registratiekosten en al te betalen hebt met je voorschot.
Hoe werkt dit dan? Stel dat de voorschot bij de notaris vast zit?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 aug 2019 11:16

Op de dag van het verlijden van de akte, moet er aan de notaris de gehele som betaald worden , en dan verdeelt de notaris deze gelden xx voor de verkoper en xxx voor hem zelf, deze voorschot komt daar bij de notaris bij de verdeling.

Kan het simpeler .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Kopen”