huis kopen, alleen of met partner (prille relatie)?

cato123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

huis kopen, alleen of met partner (prille relatie)?

#1 , 05 aug 2019 15:15

Hallo,
Even m’n situatie schetsen.
Ik ben een gescheiden moeder en ben paar jaar geleden uitbetaald geweest van het ouderlijk huis. Ik huur nu. Toevallig een leuk huis te koop zien staan en na bezoek staat het mij en de kinderen helemaal aan!
Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe vriend en het klikt erg goed, hij huurt ook iets. Bedoeling was om pas over een jaar te beginnen kijken naar huizen om samen te kopen, hij intussen sparen (minder kapitaal).
Nu kom ik dit huisje tegen en wens het te kopen. Hij wil het absoluut reeds samen kopen.. Ik twijfel, we kennen elkaar nog zo lang niet en nog niet samengewoond.
Wat is de beste oplossing?
Ik kan het alleen kopen (indien de bank een lening toestaat voor iemand met een gedeeltelijke ziekte-uitkering natuurlijk). Hij werkt voltijds.
Ik las over wettelijk samenwonen, trouwen (zie ik me zeker nu nog niet doen!), overeenkomst,.. Maar ik weet het niet meer.
Zaterdag bezoeken we het huis samen en zullen we erover spreken maar ik zou me graag eerst informeren op voorhand en een mening vormen.
Wie kan me helpen?

Bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 05 aug 2019 19:40

Ik zou hier toch voorzichtig zijn.
Samen een huis kopen als je nog niet samenwoonde lijkt me voorbarig. Quid als het niet klikt met je kinderen?


Bespreek dit alleen met je notaris. Check ook even bij je bank of je de benodigde lening kan krijgen.
Als je toch samen zou kopen zorg dan dat je meer inbreng vertaald wordt in de eigendomsverhoudingen zodat je bij een mogelijke relatiebreuk niet benadeeld wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

cato123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2019 10:03

Dank voor je reactie!

Dat is inderdaad het verstandigste.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 07 aug 2019 13:22

Kan de mening van basejumper enkel maar volgen. Ik zou het persoonlijk niet doen.

Een huis kopen en weer verkopen is een dure zaak. De registratiebelasting ben je bijna zo goed als altijd kwijt, en dan heb je nog de notariskosten (+ nog wat kleine extra andere kosten).

Omgekeerd is het natuurlijk ook wel lastig om een woning aan te kopen als alleenstaande, in het begin van een relatie. Een alternatief is misschien om een tijdje samen te wonen en vervolgens samen iets te kopen, binnen bijvoorbeeld 12 tot 24 maanden?

Het hangt dus een beetje af van de persoonlijkheden van beide partijen. :-)

steve1991
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 aug 2019 16:28

even mijn 2cents geven. Voor de critici, ik heb geen achtergrond wat wettelijk allemaal mag en niet mag. dus deze optie kan misschien helemaal niet en zou dus onderzocht moeten worden.

Wat ik zou doen, als je het zelf kan betalen. is het huis kopen, volledig op uw naam. hiermee zijn jij en je dochter al zeker van onderdak. Wat je partner eventueel kan doen is dan huur betalen (denk dat een contractje hier dan makkelijkste is) en dat jullie dan na X-aantal tijd kijken of het goed past en hij zich eventueel kan inkopen om het huis mee te af te betalen. of dat hij eventueel de vaste kosten betaalt die hij maakt en dergelijke, dat als het niet meer klikt, er de optie is om hem zonder al te veel moeite buiten te krijgen.

Maar, zoals ik al zei, bekijk wel even of dit allemaal wel goed past en wettelijk ook mag (zonder verborgen addertjes onder het gras) want ik ken niet genoeg van de materie en heb niet genoeg tijd om zelf mogelijke oplossingen uit te puzzelen. (maar misschien dat er hier kenners zitten die wel goede tips kunnen geven)

Terug naar “Kopen”