Aankoop woning met partner zonder kapitaal/inkomen

JVRA
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aankoop woning met partner zonder kapitaal/inkomen

#1 , 01 aug 2019 00:07

Hallo,

Mijn partner en ik zochten en vonden een appartement in Brussel (eerste woonst, dus abattement) met als (uiteindelijk) doel om de eigendom 50/50 te delen. We zijn momenteel in het stadium waarbij ons bod aanvaard werd, het compromis wordt binnenkort getekend. Onze situatie is bijzonder, in die zin dat mijn partner nog studeert en bijgevolg geen vast inkomen heeft. Hij heeft ook geen opgebouwd kapitaal. De eigen inbreng en lening zal bijgevolg de eerste tijd volledig op mij rusten. We zijn bovendien niet getrouwd. Graag hadden we geweten wat we best doen in deze situatie.

- De hoofdvraag is: kan mijn partner al van bij het begin mede-eigenaar worden zonder aanvankelijk bij te dragen aan de lening (mits we mijn kredietaflossingen schriftelijk formaliseren) of is dat onmogelijk?
- Indien dat laatste onmogelijk is: in dat geval zal mijn partner pas mede-eigenaar worden vanaf het moment dat hij instapt in de lening. Wat zijn de kosten verbonden aan het herzien van de eigendomsakte? En zal mijn bank een extra ontlener willen toevoegen zonder dat dat al te veel kost?
- Wat betreft de ongelijke 'eigen inbreng' zie ik geen probleem. Daarvoor kunnen we makkelijk een document met schulderkenning opmaken en dit voorleggen aan de notaris.

Ik heb deze vragen al gesteld aan mijn notaris, maar nog geen eenduidig antwoord gekregen. Ik hoop dat iemand op dit forum me wat verder kan helpen :).

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 01 sep 2019 22:24

Wel wat laat maar ga best naar een notaris.

Reclame

Terug naar “Kopen”