Meeneembaarheid Registratierechten ?

zorro1983
Topic Starter

Meeneembaarheid Registratierechten ?

#1 , 29 jun 2008 20:33

Hallo, ben hier nieuw, maar lijkt me een heel interessant forum.
Ik heb meteen een vraag.

Situatieschets :
mijn vriendin en haar toenmalige vriend zijn vorig jaar deze tijd uit elkaar gegaan.
Ze woonden toen 1 jaar in hun "nieuwe" reeds bestaande woning die ze onmiddellijk hebben verkocht (waarop ze een klein beschrijf hebben betaald 5% van het totale bedrag van 120.000 euro).

Wij staan nu op het punt een andere bestaande woning te kopen, eveneens klein beschrijf maar van 170.000 euro. Het gaat hier voor ons beiden over 'eerste' en enige woning.

Ik heb dingen gelezen over teruggave, abattement en meeneembaarheid.

Zo heb ik deze termen geïnterpreteerd :
Teruggave : Als ik het goed begrijp is teruggave enkel van toepassing als je 10% registratierechten hebt betaald, en niet onmiddellijk van plan bent een andere woning te kopen.het gaat dan ook 'maar' om 3/5 van de betaalde rechten

abattement : is een vrijstelling van betaling van reg.rechten 15000 euro - op de totale prijs van aankoop denk ik (of is dit per persoon ?!?), wat een goeie beslissing is, maar dit zal over 'slechts' 750 euro gaan...

meeneembaarheid : ik denk dat dit van toepassing is. zij en haar vriend hadden reeds 5% betaald (wat ongeveer 6000 euro is) en kan die in rekening brengen bij aankoop binnen de twee jaar van een andere eerste en enige woning.

Ik vraag me nu af of ik deze termen goed begrepen heb ?

Hebben wij recht op 100% van die meeneembaarheid ? Of is dat 1/2 voor haar en 1/2 voor haar ex ?
Indien dit over 1/2 gaat, kunnen wij eventueel de andere helft nog ontvangen - later - indien haar ex geen andere woning koopt binnen de 2jaar ?

Kan dit onmiddellijk bij aankoop van de nieuwe woonst verrekend worden ?

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Reclame

Terug naar “Kopen”