Verhuurd appartement gekocht

Neli82
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verhuurd appartement gekocht

#1 , 19 jul 2019 19:25

Op 8 augustus zal ons akte verlijden worden, maar de huurder bevindt zich nog steeds in dit appartement en kan geen andere vinden. We ontvingen de lening van Vwf en we ontvingen ook een afzonderlijke lening voor alle notariskosten. Mijn dochter begint met het eerste leerjaar en heb ze ingeschreven bij nieuwe adres in Hoboken met de laatste 4 vrijgekomen plaatsen. Ik zal de huurder op 8 augustus een opzegbrief sturen, maar ik moet hem huur ook verhogen. Mijn huur is 700, van de huurder is 550euro. We hebben al twee kredieten ,onder nul op rekeningen, een persoon die in de familie werkt en we zullen veel financieel moeilijk hebben. Ik moet mijn dochter ook twee keer per dag mee naar de school op 14 km afstand en ik heb een baby. Het staat vol met andere scholen in de buurt van huidige huis. Vragen kan ik een huurvergunning maken? Bij de voorwaarden van Vwf schrijf dat binnen 6 maanden moeten.wij ons adres op de nieuwe adres domicileren, anders krijgen wij boete en .... Huurders zeggen dat ze een periode van 6 maanden hebben ?Zou het helpen als ik dit schriftelijk aan de huurder zou sturen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 19 jul 2019 19:32

Huur verhogen van huurder zal enkel mogelijk zijn met de verhogingen van de index. U kan en mag geen huur daarboven verhogen of de woonkwaliteit met met x % toenemen.
Gezien nu het Vlaams woninghuurdecreet van toepassing is zal u dat moeten volgen.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 jul 2019 20:04

Als het voor eigen bewoning is moet je een opzeg geven van 6 maanden als ik me niet vergis (Zal dan ongeveer tegen einde februari 2020 vrij zijn. Opzeg te geven vanaf 01 september 19. )
Bestaande huurovereenkomst blijft onveranderd doorlopen.

Reclame

Neli82
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2019 20:55

De huurovereenkomst is van 2015 , binnen 4 blijft dezelfde prijs 550euro.Ik zal de huur verhogen om 700eu, anders dit beteken 1000euro extra kosten voor.ons. Wij hebben nooit de huurbedrag gevraagd, op de verkoopovereenkomst is er ook geen info.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 19 jul 2019 23:11

De huurovereenkomst is van 2015 , binnen 4 blijft dezelfde prijs 550euro.Ik zal de huur verhogen om 700eu, anders dit beteken 1000euro extra kosten voor.ons. Wij hebben nooit de huurbedrag gevraagd, op de verkoopovereenkomst is er ook geen info.
Nogmaals: het bestaande huurcontract loopt door. Je kan de huur niet verhogen (behalve index). Je hebt dus die “extra kosten”. Je kan enkel opzeggen met 6 maand vooropzeg en hopen dat de huurder dan weg is of een tegenopzeg doet omdat hij sneller vertrekt. Als hij niet vertrokken is dan Moet je naar de vrederechter voor uitdrijving. Hou ook rekening met de kosten van opzeg van je huidig appartement. Kan je niet bv tijdelijk gaan inwonen bij je ouders ?

Neli82
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jul 2019 00:28

Mijn huurcontract is niet geregistreerd en is alleen voor 3maanden van juli2017 tot september 2017.Ik hoop de huurder vroeger vertreken.Ik heb geen ouders hier, ben al 2 jaar in Belgie. Bedankt iederen voor de antwoorden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 20 jul 2019 18:58

Is het huurcontract van uw aangekocht appartement geregistreerd ?

Is de huur daar 550 €, en kan u aan de info geraken wanneer het is ingegaan (bij de verkoper bijvoorbeeld,?

Neli82
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 jul 2019 01:10

Hun contract is helaas geregistreerd met begin van 01/06/2015 maandelijkse 550eu.De verkoper beloofde het appartement vrij te geven bij de akte.Wij hebben nooit de huurprijs gevraagd. Wij vonden het pand heel mooi en snel alles getekend:(.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 21 jul 2019 08:43

592,03 wordt dan de nieuwe huurprijs vanaf juni 2019. (Verschil kan nog opgevraagd worden door de huidige eigenaar). u kan dit checken op https://huurcalculator.statbel.fgov.be/ ... ent_nl.asp

Opzeg voor eigen bewoning kan vanaf de akte, (6 augustus dus ?), met opzeg periode drie maand komt u op eind november om het vrij te krijgen; tenzij de huurder een tegenopzeg geeft en vroeger vertrekt.

Verkoper zou het appartement vrij geven bij akte? Heeft de verkoper dat ook getekend?

Neli82
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 jul 2019 09:35

@bosprocureur hoe kan ik een opzeg van 3 maanden geven? Met geindexeerde verhoging de hur kan max 595:( ik zal proberen 700 maar, als ze niet akkord zijn , kan ik nieks doen.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 21 jul 2019 21:30

Zoals reeds geschreven u kan geen hogere huur vragen dan met indexatie. Nieuw bedrag voorstellen is onwettig en zou u voor de rechtbank veel geld kunnen kosten.
Lees wat hier hierboven al is geschreven.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 22 jul 2019 08:54

Je kan wel de huur opzeggen op de wettelijke wijze, met de vereiste opzegtermijn en opzegperiode, en dan, als het leeg is, opnieuw verhuren aan een hogere huur.
Natuurlijk met risico dat het een paar maanden leeg blijft staan, en dat je de huuropslag van een paar jaar toch nog kwijt bent.
Dit alles natuurlijk dat uw eigendom, zonder renovatie, die hogere huur wel waard is.

TRMADO
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 jul 2019 11:17

Beste,

Ik heb zelf ook een woning gekocht en hun huurcontract was niet geregistreerd. Voor aankoop van mijn huis hield ik rekening dat de huurders bij een niet geregistreerd contract 3maanden tijd gingen krijgen en dit vond ik oke als het maar niet 6maanden was.

Ik heb mijn opzegbrief verstuurd en de huurders 3maanden te tijd gegeven en dan nog ziet het er niet naar uit dat mij huurders de woning gaan verlaten. Ook al bevestigd mijn advocaat dat de mensen 3maanden de tijd hebben en niet 6maanden. Ik moet naar de vrederechter stappen en dit zou dan ook nutteloos zijn aangezien de huurders beter beschermd worden en zij nog een verlening zouden krijgen.

Geregistreerd of niet geregistreerd maakt blijkbaar niets uit ook al is er een wet dat zegt bij het niet registreren is opzeggingstermijn 3maanden. "De huurderd zijn beter beschermt als de nieuwe eigenaar".

U kan inderdaad het huurprijs indexeren.

Neli82
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 aug 2019 00:16

Onze huurder zei dat hij vorige maand een huis heeft gevonden. Op 1 september zei hij dat hij het huis ging legen, maar hij stuurde geen opzegbrief. Ze gingen op vakantie naar Spanje en zeiden dat ze op 25 augustus een nieuw huurcontract zouden ondertekenen. Ik belde gisteren de huurder, en hij zij dat de eigenaar van het huis dat ze huurden, pakt de telefoon niet op. Morgen is hun afspraak voor de huurcontract. Als ze dit huis niet hebben, zijn we twee maanden verloren. Ze waren twee maanden op vakantie en hebben niks gezocht. Dochter begint 1ste leerjaar, de school 8s naast het nieuwe huis -16 km veer . Dit beteken 60 km per dag. We hebben twee kredieten en een huurverschil van 150 euro.De andere probleem is dat ik mijn huurder heb opgezegd:(. Bedankt idereen voor de aantwoorden en sorry voor mijn nederlands. Ik raad het niemaand aan verhuurd woning te kopen.

Neli82
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 sep 2019 23:43

De huurder heeft andere woning gevonden vanaf 01/09 maar blijf nog in ons appartement.Hij zei dat tijd heeft tot 5de , omdat hij de huur altijd op 5de betaald?!!Ik zei dat hij voor deze 5 dagen moet betalen maar geen resultaat.Ik zit ook te huur en zal voor elke dag betalen.Ik heb hun waarboorg al gestoort.Dit was ook vout , maar wilde snel het pand intrekken en alles oplossen.Wat kan ik voor deze 5 dagen?

Terug naar “Kopen”