koper wil niet overgaan tot tekenen akte

peewee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

koper wil niet overgaan tot tekenen akte

#1 , 15 jul 2019 20:04

hallo

in april tekenden wij samen met onze kopers een aankoop- verkoopbelofte , omdat wij toen nog niet zeker waren dat de koop van de woning die wij toen op het oog hadden zou doorgaan werd er een uiterlijke datum opgenomen van 1 april 2020 , kopers moesten trouwens ook nog beiden hun woning verkopen( nieuw samengesteld gezin)
nu hebben wij hun ondertussen al 2 x uitgenodigd om de akte te laten doorgaan maar zij willen hierin niet op ingaan omdat nog geen van hun beide woningen verkocht is en een overbruggingskrediet te zwaar zou zijn voor hun
nochtans vermeld ons contract het volgende:
- de partij die wenst in te gaan op de contractbelofte van de andere partij nodigt deze schriftelijk uit in voorkomend geval via de optredende notarissen tot het ondertekenen van de notariele akte, vaststellende de verkoop tegen de hierna bepaalde voorwaarden, op plaats dag en uur bepaald in samenspraak met die notarissen
door deze uitnodiging geeft die partij op voldoende wijze te kennen in te gaan op de contractbelofte van de andere partij, licht hij derhalve de hem verleende optie en ontstaat in hoofde van elke partij dan ook de verplichting de authentieke akte te ondertekenen vaststellende de verkoop

dus ik maak hieruit op dat zij moeten ingaan op onze vraag
klopt dit en zo ja wat kunnen wij ondernemen??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
peewee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2019 20:05

eveneens hebben zij niet getekend onder voorbehoud van verkrijgen krediet

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2019 20:38

in april tekenden wij samen met onze kopers een aankoop- verkoopbelofte , omdat wij toen nog niet zeker waren dat de koop van de woning die wij toen op het oog hadden zou doorgaan werd er een uiterlijke datum opgenomen van 1 april 2020.

Ik vrees dat de datum van 1 april 2020 voor beide partijen geldt. U wou zich veilig stellen wat begrijpelijk is, maar u heeft een einddatum vooropgesteld. Indien de kopers de akte laten verlijden voor 01.04.2020 is er mijn inzien althans geen enkel vuiltje aan de lucht.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 15 jul 2019 22:14

Vergeet niet dat de rechten moeten betaald zijn binnen de vier maand na het sluiten van de overeenkomst, wat TS dus gedaan heeft door te aanvaarden. Of zie ik dat verkeerd ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jul 2019 22:30

Bosprocureur, slaat de termijn van 4 maanden niet eerder op het fiscale luik?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 15 jul 2019 23:01

Beste

Zie verschil tussen compromis en wederzijdse verkoop/aankoopbelofte.

https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... opbelofte/

Verschil zit hem net in die termijn. Er wordt nog geen compromis opgesteld en dus geldt die termijn van vier maand niet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

peewee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jul 2019 23:48

Ik vrees dat de datum van 1 april 2020 voor beide partijen geldt. U wou zich veilig stellen wat begrijpelijk is, maar u heeft een einddatum vooropgesteld. Indien de kopers de akte laten verlijden voor 01.04.2020 is er mijn inzien althans geen enkel vuiltje aan de lucht.
[/quote]

waarom staat er dan dat er bij uitnodiging een 'verplichting' is tot ondertekenen??

Terug naar “Kopen”