in gebreke stellen akte niet getekend binnen vooropgestelde termijn

aletoeta
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

in gebreke stellen akte niet getekend binnen vooropgestelde termijn

#1 , 12 jul 2019 20:22

beste
graag hadden we advies over het volgende probleem
omdat wij niet zouden willen dat eventuele betrokken personen ons herkennen in dit verhaal probeer ik het probleem zo kort mogelijk te stellen zonder te veel details

compromis getekend met uiterlijke datum tekenen akte 18 juli 2018
datum tekenen akte wordt vastgelegd op 12 juli
enekele weken voor tekenen akte stellen verkopers plots bijkomende eisen welke niet opgenomen waren in compromis
wij laten onze notaris weten dat we hiermee niet akkoord gaan en dat we de compromis gewoon willen laten doorgaan voor de vooropgestelde datum
weken aan een stuk een over en weer gemail tussen de notarissen , verkopers blijven bij hun eisen , wij willen hierop niet toegeven ( de eisen staan niet vermeld in de compromis en verkopers deden bij tekenen compromis reeds moeilijk over diverse zaken , daarom dat wij nu ook niet willen toegeven op deze eisen)
datum van tekenen akte nadert ( de verkoop van onze woning zou op dezelfde dag in de voormiddag gebeuren , door het getalm van de verkopers moeten wij uiteindelijk onze verkoop annuleren want zij blijven bij hun eisen)
ondertussen kan akte niet meer doorgaan op 12 juli
nu stellen zij een datum van 19 juli voor plots zonder hun bijkomende eisen
deze datum is echter na de vooropgestelde datum , ik weet het is slechts 1 dag maar door heel het gedoe en het gezever van hun hebben wij ondertussen onze buik vol van heel de situatie en wensen wij liever niet meer aan te kopen ( wij zien ons niet meer met deze mensen aan tafel zitten om gezellig een akte te tekenen) eveneens zouden wij indien wij wel akkoord zouden gaan met deze nieuwe datum in allerijl nog een overbruggingskrediet moeten aangaan wat in eerste instantie niet het geval was , dit brengt enorm veel extra kosten mee waar we niet op gerekend waren
nu zegt de compromis het volgende:

INDIEN EEN VAN BEIDE PARTIJEN ZIJN VERBINTENISSEN NIET NAKOMT HEEFT DE ANDERE PARTIJ STEEDS HET RECHT OM 20 DAGEN NA DE NEERLEGGING TER POST VAN DE INGEBREKESTELLING VAN DIE PARTIJ BIJ AANGETEKEND SCHRIJVEN VERSTUURD NAAR DIENS HOGER VERMELD ADRES EN BINNEN ZELFDE TERMIJN NIET GEVOLGD DOOR DE UITVOERING DOOR DIE PARTIJ VAN DIENS VERBINTENISSEN:
- OFWEL DE GEDWONGEN NALEVING VAN DEZE VERBINTENISSEN IN RECHTE TE VERVOLGEN ONVERMINDERD DE VERGOEDING VAN DE GELEDEN SCHADE
_ OFWEL DE OVEREENKOMST ALS VAN RECHTSWEGE ALS ONTBONDEN TE BESCHOUWEN, WAARBIJ PARTIJEN ZIJN OVEREENGEKOMEN DAT DE IN GEBREKE BLIJVENDE PARTIJ IN DAT GEVAL AAN DE ANDERE PARTIJ EEN SCHADEVERGOEDING VERSCHULDIGD IS DIE FORFAITAIR WORDT VASTGESTELD OP 10% VAN DE HIERNA VERMELDE PRIJS TEGEN DEWELKE VOORGESCHREVEN EIGENDOM ZOU WORDEN AANGEKOCHT

op deze laatste zouden wij ons graag willen beroepen
heeft iemand ervaring/raad in deze situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 12 jul 2019 20:37

Ik vrees dat u zal beschouwd worden als de in gebreken blijvende partij.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2019 21:03

Zie dit eens net het zelfde

viewtopic.php?t=78350
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

aletoeta
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2019 23:46

dus voor zo ver ik er aan uit kan zullen we hun niet in gebreke kunnen stellen daar ze nog 20 dagen na verstrijken termijn de tijd hebben en dus al een voorstel deden om de akte te verlijden 1 dag later?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 jul 2019 08:57

Nooit een goed idee om datum aktes verkoop en aankoop op één en dezelfde dag te laten doorgaan. Laat toch een kleine buffer om zaken zoals hier op te lossen. Geeft veel minder stress.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2019 09:21

Neen u plan zal zeker niet lukken, wat had je zelf nu gedacht !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

aletoeta
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jul 2019 09:31

tja dan vraag ik mij af waarom er eigenlijk nog contracten opgemaakt worden als alles toch zomaar kan
wij zijn al een maand aan het aandringen om de akte te verlijden voor de uiterlijke datum maar dan zonder hun extra eisen di ze opeens stellen
nu kan het ineens wel voor hun 1 dag na de vooropgestelde datum zonder de extra eisen...
ik voel mij enorm gepakt door hun... nu moet ik op enkele dagen nog een overbruggingskrediet regelen???
wat als ik blijf volharden en zeg nee het moet voor de vooropgestelde termijn? termijnen worden toch niet voor niets opgenomen in een compromis??

aletoeta
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jul 2019 09:46

@mava
aktes waren op eenzelfde dag geplaatst zodat wij geen overbruggingskrediet zouden moeten aangaan en zodat de meeneembaarheid waar we recht op hebben onmiddellijk verrekend kon worden met de te betalen registratierechten

Mathieu Rutten

#9 , 13 jul 2019 10:11

Het is altijd belangrijk dat de verkoopakte voor de aankoopakte wordt verleden.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 13 jul 2019 10:50

Het is altijd belangrijk dat de verkoopakte voor de aankoopakte wordt verleden.
Inderdaad, en daarom worden die aktes dikwijls in één ruk verleden, eerst (van uit standpunt koper) zijn verkoop, en dan de nieuwe aankoop. Er moet natuurlijk wel wat medewerking zijn langs alle kanten opdat dit kan lukken.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 13 jul 2019 12:25

Er is eigenlijk geen wettelijke termijn voor het verlijden van een akte. De enige termijn die bepaald is die van het betalen van de registratierechten. Die is 4 maanden. Eens die betaald is door de koper, kan de akte gerust nog 1 jaar of langer in een kast blijven liggen. Het is de koper die hiervoor een eventuele boete zal ontvangen van vadertje staat. Je kan die gerust afzonderlijk betalen via uw notaris.

aletoeta
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 jul 2019 21:18

klein vraagje
klopt het dat indien de verkopers in gebreke gesteld worden , dat deze vanaf die datum dan nog 20 dagen de tijd hebben om dit recht te zetten en de akte nog kunnen laten verlijden binnen 20 dagen na ingebrekestelling?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 jul 2019 22:20

Blijkbaar is dit "verhaal" hetzelfde item als in topic viewtopic.php?f=54&t=103777

Deze topics moeten dan ook samen gelezen worden.

Ik zou jureca.be moderator dan ook willen verzoeken om beide items samen te voegen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Kopen”