Hypotheekoverdracht verbouwing geërfd huis

Cikke987.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hypotheekoverdracht verbouwing geërfd huis

#1 , 04 jul 2019 17:01

Mijn vader is 2 maanden geleden overleden. Ik heb de volledige naakte eigendom geërfd van zijn woning. Mijn moeder heeft vruchtgebruik voor een bepaald percentage. Ze vraagt ons om bij haar in te trekken en de woning om te bouwen tot een zorgwoning. Iets wat we graag willen doen maar we hebben vorig jaar pas een huis gekocht en gerenoveerd. We zouden deze woning terug willen verkopen om een nieuwe hypothecaire lening af te sluiten voor de verbouwing van mijn ouderlijk huis. Als ik voor de verbouwing een hypothecair krediet aanga, verlies ik elk fiscaal voordeel omdat het huis mijn naakte eigendom is. De notaris sprak me eventueel over een pandwissel maar is dit mogelijk bij een overstap naar een verbouwing? Is het niet zo dat mijn huidige woning dan eerst verkocht moet zijn? Aangezien het over een totaal renovatie gaat, hebben we een plaats nodig om te logeren en dachten we hier te kunnen blijven wonen tijdens de renovatie? Welke mogelijkheden heb ik hier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 07 jul 2019 10:57

Beste

Uw moeder kan natuurlijk afstand doen van het vruchtgebruik waardoor u volle eigenaar wordt en wel fiscale aftrek geniet. In ruil kan de notaris wel een overeenkomst op maken waarbij ze levenslang een bewoningsrecht krijgt.

Op dat ogenblik bent u eigenaar van twee panden. Uw huidige woning met hypotheek en de geërfde woning zonder hypotheek. U kan - voor zover uw inkomsten dat toelaten - dan een bijkomende lening aan gaan voor de verbouwing van de geërfde woning. Op het moment dat de verbouwingen ten einde lopen kan u dan uw huidige woning te koop stellen en bij verkoop kan uw lopende hypotheek worden overgedragen op de geërfde woning. Ook hier weer voor zover de waarde van die woning voldoende is om én uw huidige lening én de verbouwingslening te waarborgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”