Kopen woning met voorwaarde

mikki1986
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kopen woning met voorwaarde

#1 , 02 jul 2019 16:29

Hallo,

Ik heb interesse in een woning met groot terrein (23a) welke helemaal bouwgrond is. De huidige eigenaar verkoopt dit uit de hand (niet via makelaar) om meer controle te hebben over wie het koopt. Het is in principe mogelijk om dit terrein te verkavelenen en bovenop het huis, er 2 extra bouwgronden van te maken. Zowel ikzelf als de huidige eigenaar willen dat echter niet doen. Dit omdat ze zelf naast het terrein blijven wonen en dus niet op een muur van een nieuwbouw willen kijken. En ikzelf omdat ik graag een grote tuin heb.

Is er een manier om dit op te nemen als voorwaarde in bv een compromis of ander soort contract/overeenkomst met eens tijdslimiet van bijvoorbeeld 15 of 20 jaar?

Dit zodat moest ik het huis zelf verkopen ook een volgende eigenaar dit niet zomaar kan verkavelen tenzij die tijdslimiet verstreken is. Op die manier is de huidige eigenaar gerust voor de komende 15-20 jaar en kan ikzelf een betere prijs verkrijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jul 2019 09:53

Ben je zeker dat het terrein nog kan verkaveld worden? Veel gemeentebesturen laten geen woningen in tweede orde meer toe...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 03 jul 2019 12:32

Ben je zeker dat het terrein nog kan verkaveld worden? Veel gemeentebesturen laten geen woningen in tweede orde meer toe...
Is dat zo? In mijn gemeente moedigt men het opsplitsen van villagronden in meerdere percelen aan! Onder het motto LEVE DE VERDICHTING, DICHT BIJEEN IS WARM!

Toen ik bouwde was dat in een villawijk met zeer strikte bouwvoorschriften o.a; qua min en max bouwhoogte. Nu bevindt mijn woning zich te midden van een bont allegaartje bouwsels met hoogte verschillen met factor 3! en mix van alle bouwtypen zonder enig respect voor de Vlaamse Code Ruimtelijke Ordening op het vlak van harmonieus algemeen aanzicht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mikki1986
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jul 2019 13:30

Ja, het terrein kan zeker nog verkaveld worden. Daarmee ook de vraag. Weet niet goed aan wie ik zoiets kan vragen. Misschien dat een notaris wel weet heeft?

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2019 17:02

@asperger; met 'bouwen in tweede orde' bedoel ik dat je bouwt achter een bestaande rij woningen. Dus bijvoorbeeld een typische Vlaamse lintbebouwing en jij gaat jouw huis achter het lint bouwen, waardoor je dus alle voorzieningen (water, gas, elektriciteit, wegenis...) nog moet doortrekken tot aan jouw huis.

mikki1986
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jul 2019 14:21

Ondertussen contact gehad met een notaris en zo'n clausule kan gewoon in de verkoopsakte opgenomen worden.

Terug naar “Kopen”