Aankoop nieuw huis tijdens echtscheiding

bosse
Topic Starter

Aankoop nieuw huis tijdens echtscheiding

#1 , 24 jun 2008 10:25

Ik zou eventueel een huis wensen aan te kopen, maar ik ben momenteel in echtscheiding in een huwelijk met contract van gemeenschap van goederen.

De echtscheiding zou afgerond zijn tegen oktober/november van dit jaar.

Nu had ik hierover 2 vragen :

1) mag ik nu al een verkoopscompromis tekenen met opschortende voorwaarde, dat de akte pas kan worden verleden na mijn echtscheiding of bv. na 15/11/08.

2) Het betreft een woning met klein beschrijf, maar aangezien ik nog een woning bezit uit mijn vorig huwelijk heb ik hierop momenteel geen recht. De woning zal binnenkort echter ook worden verkocht. Ik had vernomen, dat je achteraf alsnog een herziening kan aanvragen, maar eerst wel een groot beschrijf zal moeten betalen. Is er een termijn verbonden aan het aanvragen van een herziening naar een klein beschrijf ? Waar moet dit worden aangevraagd en hoe lang duurt het, vooraleer er wordt teruggestort ?

Alvast bedankt voor de hulp !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosse
Topic Starter

#2 , 04 jul 2008 12:33

Graag breng ik mijn vraag nog even in herinnering, aangezien het vrij dringend wordt.

Mag ik een compromis tekenen, hoewel ik nog niet officieel gescheiden ben ? Leef al wel bijna 1 jaar gescheiden en op 15/09/08 zal de scheiding wegens 1 jaar feitelijke scheiding worden uitgesproken.

Bij ondertekening van de compromis zou ik een voorschot moeten betalen met een cheque op naam van de makelaar. Is dit niet gevaarlijk ?

wanton

#3 , 04 jul 2008 14:59

Ondervraag vooreerst uw notaris.
Ooit dergelijke zaak meegemaakt. Uw ex zou wel een dokument moeten tekenen dat zij afziet van enige tussenkomst in de nieuwe aankoop en de eventuele lening die u zou aangaan. Een bijlage bij uw echtscheidingsovereenkomst is ook wel nuttig.
Wat betreft de registratierechten moet je idd. eerst het groot beschrijf betalen. Indien binnen zekere tijd uw andere woning verkocht is , kan U - via de notaris - terugbetaling vragen van registratierechten. Enkele jaren geleden heeft die procedure in ons geval wel een 8 maanden geduurd. Momenteel zou die termijn een jaar zijn.
Nogmaals , zet uw notaris aan het werk!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”