Problemen met compromis

Pcjp2019
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Problemen met compromis

#1 , 27 jun 2019 20:09

Hallo iedereen,

Ten einde raad gooi ik even ons verhaal op dit forum.

Wij hebben een mondeling akkoord om een huis te kopen. De verkoper is zelf tot bij ons gekomen met de vraag of we interesse hadden. Na wat uitzoeken bij de bank of het financieel kon voor ons hebben we toegezegd.

We hebben een notaris gezocht en die informeerde ons erg goed. We hebben toen gevraagd om een clausule voor opschortende voorwaarde voor de lening in de compromis op te nemen. Zo zijn we gedekt als er iets foutloopt, want de verkoper eist een voorschot van 10%. Bovendien krijgt onze leningaanvraag dan ook voorrang bij de bank.

En toen ging alles fout. De notaris van de verkoper weigert die erin te zetten. Nu kennen we de verkoper een beetje omdat we buren zijn (de dochter verkoopt het huis in naam van haar mama, die dus onze buurvrouw is). Dus op aanraden van onze notaris zijn we met de verkoper gaan praten en hebben we haar uitgelegd wat zoiets inhoudt.

Die vrouw was angstig en vond dat de notarissen het maar moeten regelen. Dat lukte niet dankzij de andere notaris dus hebben we het nogmaals via de verkoper gevraagd.

Vandaag kregen we te horen dat we 1 week tijd krijgen voor onze lening (de bank liet weten dat het minstens 2 weken duurt), dat we moeten stoppen met de verkoper lastigvallen en dat we nu 10% moeten betalen aan de notaris van de verkoper alvorens we een compromis mogen ondertekenen.

Onze notaris begrijpt de vijandige houding van de andere notaris niet, en wij ook echt niet. Wij hebben enorm veel schrik dat we nu het huis verliezen als we niet toezeggen op deze wurggreep. Ik vraag me af of wij hier op een of andere manier iets kunnen aan doen? Mag een notaris de kopers zo onmenselijk behandelen? Kan die echt de compromis nog blijven tegenhouden? We wachten ondertussen al 3 weken...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 27 jun 2019 20:31

Ik vermoed dat ze een andere kandidaat-koper in reserve hebben (die geen lening behoeft) en daarom die voorwaarde niet in een compromis willen opnemen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

CityBird
Berichten: 792

#3 , 27 jun 2019 20:45

Wij hebben enorm veel schrik dat we nu het huis verliezen als we niet toezeggen op deze wurggreep. Ik vraag me af of wij hier op een of andere manier iets kunnen aan doen? Mag een notaris de kopers zo onmenselijk behandelen? Kan die echt de compromis nog blijven tegenhouden? We wachten ondertussen al 3 weken...
Een verkoop is pas gesloten als beide partijen het eens zijn over de verkoopvoorwaarden, wat hier dus niet het geval is. De verkoper hoeft die leningclausule niet te aanvaarden, met wurggreep of onmenselijkheid heeft dit weinig te maken.

Reclame

Pcjp2019
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2019 22:33

We hebben ondertussen een compromis ontvangen na 3 weken wachten. We hebben 1 week tijd gekregen om de lening goedgekeurd te krijgen. Na overleg met de bank hebben we gevraagd of dit niet naar 2 weken kon.

De notaris van de verkoper heeft laten weten dat ze niet meer aan ons willen kopen. Toen we rechtstreeks vroegen aan de verkoper was de ervan overtuigd dat wij al een maand de verkoop aan het rekken zijn en ons dossier moedwillig niet in orde brengen. Onze leningsaanvraag is opgestuurd van zodra we de compromis krijgen, ons voorschot stond op de rekening, klaar om over te schrijven.

Wij zijn ook te weten gekomen dat het zoeken van de nieuwe koper volledig uit handen gegeven is aan de notaris van de verkoper. Dit voelt allemaal aan als misleiding en machtsmisbruik. Zelfs onze notaris is vol ongeloof hoe deze verkoop verlopen is. Ik kan echt niet begrijpen dat dit kan. Volgens mij is er een andere koper of een hoger bod, maar moesten ze ons wegkrijgen met een "geldige reden" om de mondelinge overeenkomst te verbreken. Jammer dat dit op zo een manier gebeurd is. Bedankt dat ik hier mijn verhaal kwijtkon. Alle tips rond mensen die ook zoiets meegemaakt hebben en klacht ingediend hebben zijn welkom.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 02 jul 2019 22:51

Het is zoals ik reeds eerder suggereerde.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jul 2019 07:41

je kan geen klacht indienen , je koopt iets of je koopt niks.

De verkoper hoeft niet te wachten tot wanneer u weet dat je geld geeft.

Vroeger ging men eerst naar een bank om een lening, men kreeg X aantal maanden dat het voorstel geldig was, en dan pas ging men op zoek naar een huis.

En niet omgekeerd..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 03 jul 2019 11:13

je kan geen klacht indienen , je koopt iets of je koopt niks.

De verkoper hoeft niet te wachten tot wanneer u weet dat je geld geeft.

Vroeger ging men eerst naar een bank om een lening, men kreeg X aantal maanden dat het voorstel geldig was, en dan pas ging men op zoek naar een huis.

En niet omgekeerd..
Je kan bij verschillende banken een "vrijblijvend" en informatief gesprek hebben over wat mogelijk is.
Een finaal en bindend (voor hen) voorstel v. lening zal de bank voor zover ik weet niet geven zonder een ondertekend compromis. Je lening kan m.a.w. pas definitief goedgekeurd worden NA het tekenen van het compromis.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”