Verborgen gebrek

Jborloo_
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebrek

#1 , 26 jun 2019 23:28

2 maand na aankoop van ons (rij)huis via immo makelaar komt het vocht uit de gemeenschappelijke en binnenmuren in de kelder. Bij aankoop was deze gewoon wit geverfd. Nu staat er zelfs al schimmel op en bladert de verf overal af en zie je een cementlaag erachter die doorweekt is en waar water uitkomt als je er op duwt..

Nu ja ik weet dat we moeten bewijzen dat dit bij de aankoop 'verborgen' was.

- in het zoekertje van het huis stond er 'ruime, bruikbare kelder' en idd toen we gekocht hebben was dit het geval maar nu..

- reeds 2 bedrijven laten komen, beide zeggen dat dit niet plots ontstaan is en dat het reeds voordien al opgelapt geweest is. Offertes voor mogelijke oplossingen starten aan 9000 en lopen op tot 30000+ euro

- in het keuringsverslag staat geen opmerking over de kelder, huis was goed onderhouden doch licht gedateerd. Er zijn 2 foto's van de kelder maar deze zijn niet echt duidelijk, er staan (losse) wandrekken enz voor de muren.

- gebouw is van de jaren 50 en gebouwd door de ouders van de vorige eigenares (heeft hier dus steeds gewoond) en moet hier toch van op de hoogte geweest zijn

Allereerst zullen wij contact opnemen met immo/vorige eigenaar en zien hoe ze reageren. Maar kunnen wij hiermee verder gaan of moet de bewijslast echt wel duidelijker zijn?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 jun 2019 09:12

Het is een verborgen gebrek als deze muren in de kelder bewust en recent herschilderd waren. Hoor eens bij de buren. Misschien weten zij meer. Stuur de verkoper dan een aangetekende brief om hem hiervoor ingebreke te stellen.

Jborloo_
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2019 11:14

Ja klopt. Dus indien ze ontkennen (al dan niet of het de waarheid is) hebt ge pech en zou je al moeten gerechtelijke stappen ondernemen.

Daarom dat ik de vraag hier stel, heb ik enige kans dat dit in mijn voordeel uitkomt? Of bespaar ik me beter de moeite (en de kosten).

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jun 2019 12:49

Het zal zeker voor de rechtbank moeten komen als verkoper niet minnelijk wil tussenkomen in de kosten. Laat best uw raadsman een briefje schrijven. Dat maakt meer indruk en kost niet zoveel als een procedure. Je kan ze ook in verzoening voor de vrederechter oproepen, dat kost niets, maar tegenpartij is niet verplicht te komen opdagen, en dan sta je nog even ver.
De vrederechter zal een expert aanstellen die de zaak zal komen onderzoeken. Je zal wel zijn voorschot moeten betalen, maar indien je uw gelijk haalt moet hij dat terugbetalen.

Terug naar “Kopen”