ontbinding compromis vooraleer akte getekend wordt

Tiff
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

ontbinding compromis vooraleer akte getekend wordt

#1 , 19 jun 2019 22:58

Mijn partner en ik hebben enkele maanden geleden een compromis getekend voor de aankoop van een huis. We gingen in dat huis een totale renovatie doen, want het is verouderd en niet echt leefbaar. Het huis naast ons werd eveneens verkocht.
Vandaag krijgen we een brief van de advocaat van de verkopers dat er op het huis die ernaast verkocht werd een omgevingsvergunning mbt tot stedenbouwkundige handelingen werd ingediend en dat er een openbaar onderzoek wordt gestart. Bij nader inzien gaat het over het feit dat dit verkochte pand volledig platgegooid wordt en dat er een appartementsgebouw geplaatst wordt met 5 appartementen in. De bouwfirma die het pand heeft opgekocht gaat een volledige uitbouw doen, waardoor onze koer en de enige bron van lichtinval aan de achterzijde van het huis want het gaat over een rijhuis, volledig wordt overschaduwd door een 9 meter hoge aanpalende muur.
Wij kunnen hiervoor bezwaar aantekenen, maar een gewoon jong koppel zal dit wel niet halen tegen een bouwfirma.
Hadden we die informatie had voor dat we de compromis tekenden dan hadden wij nooit die compromis getekend! Blijkbaar loopt dit dossier al sinds 2017. De eigenaars hebben dit volgens ons moedwillig verzwegen aangezien we van de buren te horen kregen dat ze ook een bod gekregen hadden van de bouwfirma en die geweigerd hebben omdat niet voldoende was naar hun idee. De onze bank heeft een schatter gestuurd met het immokantoor, die is niet op de hoogte gesteld geweest. Het immokantoor heeft ons hiervan niets gezegd. Laat staan zelfs de notarissen zeggen hier niets over. Volgens ons is dit moedwillig verzwegen geweest en zijn we puur in het zak gezet om ze zo cru te zeggen. Die verkopers verzwijgen iets dat ze al 2 jaar weten om meer geld te kunnen krijgen dan dat het pand waard is en zetten zo een jong koppel met 3 jonge kinderen en hun zuur verdiende centen met hun rug tegen de muur. De akte wordt getekend op 3 juli 19 en nu worden wij hiervan op de hoogte gesteld, ik vind dit puur misdadig. Want die appartementen komen er sowiso. Wij vragen ons af wat onze opties zijn... Ontbinding van de compromis? Er gaan wonen, verbouwen en het verkopen, niemand die dit pand ooit zal willen kopen... We voelen ons echt met ons rug tegen de muur gezet en oneerlijk behandeld... Zijn er mensen met raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 20 jun 2019 09:42

wat staat er in de compromis? u kan de compromis normaal gezien niet ontbinden of u moet een schadevergoeding betalen van % van de aankoopprijs. tegenpartij kan ook uitvoering van overeenkomst eisen.

ook de kosten die reeds door de notaris gedaan zijn zal u moeten vergoeden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2019 09:46

Als u de ontbinding wil wordt dit vermoedelijk een rechtszaak. U bent niet kansloos, maar zeker van succes evenmin.
Raadpleeg een advocaat.

Reclame

Tiff
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2019 09:47

In de compromis staat er niks beschreven over het feit dat er al 2 jaar een onderzoek gaande is. Voor o s is dit een geval van meldingsplicht en heeft men ons valse informatie voorgelogen.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 20 jun 2019 09:53

lijkt me geen geldige grond tot ontbinding.

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2019 10:44

Ik twijfel er echter aan dat u gelijk zal halen. De informatie die u nu te weten bent gekomen is allemaal, letter voor letter, openbaar.

U had gerust kunnen bellen naar de gemeente voor je toehapte, met de eenvoudige vraag: wat mag er allemaal op de grond(en) naast die woning en zijn er al plannen?

Tiff
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jun 2019 10:51

Grond? Het zijn huizen die ze gaan afbreken en appblok neerplanten.
In de compromis staat er letterlijk dat er gee zaken lopende zijn.

Meeboo
Berichten: 1488

#8 , 20 jun 2019 10:56

er loopt ook geen onderzoek op UW pand he.

andere lopende bouw aanvragen/vergunningen kan u op het gemeente huis zelf navragen indien gewenst. lijkt me geen grond tot ontbinding voor uw aankoop

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 jun 2019 11:01

Ik citeer uit een vonnis:
De verkoper heeft een precontractuele informatieverplichting. Voorafgaand aan het afsluiten van de overeenkomst dient hij de potentiële koper in te lichten over feiten die hem bekend zijn, en waarvan hij weet dat de potentiële koper er niet van op de hoogte is, terwijl ze een belangrijke invloed kunnen hebben op de beslissing van de koper en van aard zijn de onderhandelingen over het afsluiten van de koop, of over de prijs, te beïnvloeden.
Dit is m.i. ondertussen vaste rechtspraak.

Sirkii
Berichten: 5417

#10 , 20 jun 2019 12:28

Ik weet een ding: toen ik recent met mijn dochter naar een rijhuis ging kijken was t eerste wat de makelaar zij dat het huis ernaast ging afgebroken worden en er dieper zou gebouwd worden... Bouwaanvraag hing nog NIET uit.

Het feit dat die (bonafide) makelaar dit zei,suggereert me dat zo n door de verkoper gekende info best niet verzwegen wordt ...

Vraag advies aan je notaris en raadpleeg een advocaat die beslagen is in de materie. Vraag hun advies op impact van niet tekenen (als dat uw beslissing is). Reken dan wel op een rechtszaak en in t slechtste geval een verbrekingsvergoeding en advocaats- en gerechtskosten.

Tiff
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jun 2019 12:42

Ondertussen bij een jurist en de gemeente geweest.
De verkoper heeft destijds blijkbaar zelf bezwaar aangetekend tegen het project omdat de projectontwikkelaar niet genoeg bood voor hun huis erbij te nemen.
Dit is de moedwillig verzwijgen van informatie voor eigen gewin... zo staan wij met onze rug tegen de muur met 3 kinderen waarvan 1 van 5maanden...
Volgens de gemeente en jurist kunnen we het ontbinden op deze vlakken

Meeboo
Berichten: 1488

#12 , 20 jun 2019 12:49

zal toch via de rechtbank moeten gaan dan vrees ik

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#13 , 24 jun 2019 00:19

Ik treed scorpioen ten volste bij.

Laat u juridisch goed bijstaan: er zijn verschillende paden te bewandelen (wildgebrekeb, culpa in contrahendo,...) en deze hebben niet allemaal even veel slaagkansen.

Een gerechtelijke ontbinding is zeker mogelijk.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Kopen”