Geldigheid schriftelijke overeenkomst met derde?

djeremy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geldigheid schriftelijke overeenkomst met derde?

#1 , 19 jun 2019 21:30

Goede middag,

Korte inleiding: ik overweeg om samen met mijn vriendin in de nabije toekomst een huis kopen. De eigen inbreng van mijn kant zou €50.000 zijn, die van mijn partner €0, omdat we een huis uit haar familie zouden kopen en wij deze aan een gunstigere prijs kunnen bekomen, die de €50.000 van mijn kant zou compenseren (laten we daar voor de gemakkelijkheid ook van uit gaan dat dat klopt).
Bij de notaris zouden we vervolgens willen laten schrijven dat 25.000 van haar komt, en 25.000 van mij, zodat zij er niet bedrogen uit zou komen mochten we het huis verkopen en ik mijn €50.000 zou terugvargen + het deel van de (mogelijke) meerwaarde.

Hierbij twee vragen:
- is dit tout court toegestaan en legaal? Zowel het deel van mijn inbreng op haar naam te schrijven alsook het kopen aan een gunstige (maar correcte) prijs wegens familieband? (ik heb ooit eens gehoord dat een huis steeds voor zo veel mogelijk verkocht diende te worden, of iets dergelijks?)
- Indien het laten schrijven op haar naam niet kan en de volle 50.000 op mijn naam staat, kan ik mij er dan schriftelijk toe verbinden op papier dat ik haar €25.000 verschuldigd ben mochten we uit elkaar gaan (na de verkoop van het huis aan een bepaalde waarde)?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 21 jun 2019 22:15

Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen.

Het grootste probleem is, zoals je zelf al aangeeft:
ik heb ooit eens gehoord dat een huis steeds voor zo veel mogelijk verkocht diende te worden, of iets dergelijks?
Niet 100% dit, maar het komt in de buurt:
Je betaalt registratierechten op de aankoop van een woonst, en dit is een bron van inkomsten voor de overheid.
Als zij vinden dat een huis te laag van waarde verkocht is, zullen ze het huis schatten naar een in hun ogen correcte waarde, en moet je de registratierechten op dat bedrag betalen + een bijkomende boete.

Laat je bijstaan door je notaris hierin alvast.
Ik vermoed dat je kan schrijven dat je het huis voor 300k koopt, maar in praktijk 200k betaalt (en dus de registratie over de 300k betaalt). Fictieve cijfers voor de duidelijkheid.

bosprocureur
Berichten: 6857

#3 , 21 jun 2019 23:23

Inderdaad, een waarde pro fisco vermelden, naast natuurlijk de echte verkoopprijs.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 21 jun 2019 23:36

Als je alletwee evenveel inbrengt (jij in geld zij als korting) dan kan je t gewoon 50/50 laten schrijven.

Terug naar “Kopen”