Partner wil zich inkopen in woning

gli
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Partner wil zich inkopen in woning

#1 , 14 jun 2019 11:05

Ik heb in 2018, na mijn scheiding, een woning aangekocht. Sindsdien heb ik grondige verbouwingen gedaan: ramen/deuren, spouwmuurisolatie en daken vervangen. Ik heb de volledige aankoopwaarde van het huis geleend, maar alle verbouwingen zelf betaald. Begin volgend jaar zou ik willen gaan samenwonen met mijn nieuwe partner. Momenteel heeft hij een eigen appartement dat hij zou verkopen en liefst van al zou hij zich inkopen in mijn woning.

Zijn voorstel is het volgende: de lening laten overzetten op onze beide namen. En de helft van de waarde van de verbouwingen die ik reeds uitgevoerd heb, zou hij aan mij terugbetalen. Vanaf dan zouden nieuwe investeringen door ons beide gebeuren.

We zouden alles natuurlijk formeel laten beschrijven bij de notaris. Ik zou wel een voorkooprecht willen inschrijven zodat, moest het toch mislopen, ik eventueel kan kiezen om in het huis te blijven.

Hebben jullie aandachtspunten of suggesties? Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#2 , 15 jun 2019 21:58

Meest correcte wijze is waarde laten schatten. De verbouwingen die je deed verhogen niet per definitie de waarde met het bedrag van de verbouwingen.

Primo is de BTW die je betaalde een belasting en dus geen waardeverhoging. Secundo gaat een verbouwing soms vooraf gegaan door een afbraak dus waardevermindering.

Voorbeeld : je renoveert je badkamer voor 15.000 euro + 3150 BTW. Uitgaven 18.150 euro.

Maar eerst breek je bestaande badkamer uit die ook een waarde heeft: stel dat die waarde 5000 euro is, dan is je toegevoegde waarde eigenlijk 10.000 euro (15.000 - 5000 restwaarde)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”