stookolietank

jefke48
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

stookolietank

#1 , 08 jun 2019 16:20

beste

situatieschets.
huis gekocht met bovengrondse én ondergrondse stookolietank.
tijdens renovatie overgeschakeld op aardgas. nu wil ik dit huis verkopen maar meldt de makelaar me dat ik deze 2 moet verwijderen?
in de notariële akte staat ENKEL de bovengrondse vermeld.
nu weet ik niet goed wat mijn rechten en plichten zijn...

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 08 jun 2019 19:37

Je minimale plicht is om er voor te zorgen dat beide tanks gekeurd zijn (groene dop). Als ze afgekeurd worden zou je wel eens kunnen verschieten van de saneringskosten ....

Het bestaan van de ondergrondse tank verzwijgen is geen optie. Koper komt er vroeg of laat op uit en zal je juridisch vervolgen voor “verborgen gebrek”: dit is een gebrek dat je kende doch hij redelijkerwijs niet kon zien. Jij moet dan desnoods maar op uw beurt procederen tegen de eigenaar van wie jij het kocht.

Zorg dat het probleem met beide tanks geregeld is. Een huis verkopen met ongekeurde (of niet verwijderde) tanks is quasi onmogelijk. Iedereen knapt daarop af.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 08 jun 2019 19:43

Mogelijkheden:

•Ondergrondse tank voor minder dan 5000 kg stookolie (6000 liter)
Wat is verplicht bij definitieve buitengebruikstelling?

◦Leegmaken
◦én verwijderen of, als verwijdering niet mogelijk is, opvullen met zand, schuim of een ander gelijkwaardig inert materiaal.

• Termijn? Dit moet gebeurd zijn binnen een termijn van 5 jaar (te rekenen vanaf de buitengebruikstelling).
• Door wie? Erkende stookolietechnicus.
• Certificaat? Sinds 1 maart 2009 moet de erkende stookolietechnicus een certificaat afleveren waaruit blijkt dat de buitengebruikstelling werd uitgevoerd volgens de regels van het vak. Op het certificaat moeten de naam en het erkenningsnummer van de technicus staan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Kopen”