Aankoop huis door kind

arcades
Topic Starter

Aankoop huis door kind

#1 , 19 jun 2008 23:03

Gezins situatie: 3 meerderjarige kinderen en moeder.
De woning is mijn naakte eigendom.
Kan een kind de helft van mijn woning aankopen zonder dat de 2 andere kinderen dit dienen te weten of hiervoor moeten akkoord gaan ?

Kan ik nu al een schenking geven aan dit kind om de koop te kunnen financieren en indien ik overlijd, kunnen de 2 andere kinderen hun deel eisen van de helft van het aangekochte huis en de schenking indien het derde kind de helft v/h huis heeft aangekocht?
Sommigen zeggen "ja," anderen weer "neen dit kan niet.

Bedankt voor eventuele reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Casalangdre

#2 , 20 jun 2008 14:30

Hiervoor kan U best een notaris raadplegen. Maar ik denk dat het zo zit. Voor de verkoop van uw huis heeft U geen toestemming van uw kinderen nodig. Wel moet U eventueel rekening houden met de moerder. Dit hangt af van uw verhouding tot haar. Indien U getrouwd bent in gemeenschap van goederen is zij ook eigenaar. U kan ook een schenking doen aan één van uw kinderen voor die aankoop. Op dat gedeelte van het huis dat U verkocht hebt, kunnen ze in principe geen aanspraak meer maken bij overlijden. Op het bedrag van die schenking ook niet. Maar het is wel zo, dat de schenking meegeteld zal worden met de erfenis. En indien dan het gereserveerde gedeelte niet bereikt wordt bij de totale erfenis min de schenking, zal het kind dat de schenking kreeg (de facto dus in vorm van een gedeelte van het huis) dit bedrag moeten bijpassen (eventueel door het gedeelte van het huis te verkopen of in te brengen in de erfenis).

Reclame

Terug naar “Kopen”