Vakantiehuis kopen zonder vergunning

k1ll3rb33
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vakantiehuis kopen zonder vergunning

#1 , 06 jun 2019 15:33

Samen met de vriendin hebben we een vakantiewoning op het oog, vlak naast de vakantiewoning van haar ouders.
Na een paar keer te gaan kijken en helemaal verliefd geworden te zijn, blijkt dat de huidige bouw niet vergund is.
Er is een vergunning voor een houten vakantiewoning op de locatie, helaas heeft de huidige verkoper deze jaren geleden afgebroken en er een stenen huis opgebouwd.
- Ik weet dat er geen woningen meer afgebroken mogen worden (als mijn opzoektalenten op Google me niet in de steek hebben gelaten), maar welke stappen moeten/kunnen we ondernemen om de woning vergund te krijgen als we deze kopen?
- is het nota bene wel nodig om de wo ing in de huidige staat te vergunnen?
- aan welke (extra) kosten mogen we ons verwachten?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k1ll3rb33
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2019 17:09

Extra info: de woning is verbouwd in 1995, volgens de gemeente is de bouwovertreding dus verjaard. Kan dit in de toekomst nog voor problemen zorgen?

Mvg

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 06 jun 2019 17:22

Kan altijd als een boze buur vindt dat hij er last van heeft. Burgerlijke procedure is altijd nog mogelijk.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

k1ll3rb33
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2019 10:34

We zitten nog steeds met dit huisje in ons hoofd. Ondertussen hebben we volgende informatie.
Er is dus een vergunning voor een chalet, het huis dat gebouwd is, is te groot gebouwd en zal dus nooit vergund kunnen worden. Echter is deze overtreding verjaard, en kan het gebouw dus niet afgebroken worden.
Wat kan de gemeente of de staat ons dan nog aandoen??
Er zullen geen klachten van boze buren binnenkomen, aangezien deze allemaal in vakantiewoningen wonen, met hun domicilie.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 jun 2019 12:16

Je zal nooit kunnen vergroten of verbouwen waarbij je een bouwtoelating hebt. Je zal ook nooit premies kunnen aanvragen. En als de overheid later, om een of andere reden zou willen onteigenen , bvb voor de aanleg van fietspad of weg, zal je een veel lagere vergoeding ontvangen.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 21 jun 2019 12:43

Als je toch wilt kopen zou ik een belachelijk lage prijs er voor bieden, met dat als argument naar de verkoper. De vraagprijs zou ik al zeker niet betalen.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jun 2019 09:46

Als je het ooit zou willen verkopen, dan schrik je natuurlijk ook potentiele kopers af. Net zoals je nu zelf ondervindt.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 07 jul 2019 11:09

Je stelt een vraag maar draagt in je vraag tal van argumenten aan waardoor je het risico minimaliseert.
het feit dat je de vraag stelt is omdat je er - terecht - niet helemaal gerust in bent dat dit goed afloopt.
Die overtredingen verjaren op zich niet en je zal in de akte ook tekenen dat er bouwovertredingen zijn.
hoe groot je risico is, kan niemand inschatten. We hebben geen glazen bol en kunnen de toekomst niet voorspellen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”