Verkoopbelofte

sschauvl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkoopbelofte

#1 , 06 jun 2019 14:19

Korte tijd geleden heb ik beslist mijn woning te verkopen via een makelaar. Deze had snel een potentiële koper gevonden en na enige negociatie over de prijs werd er door de potentiële kopers een aankoopbelofte over gemaakt. Gezien er langs onze zijde voorwaarden gesteld zijn, dit zijne de mogelijkheid om de woning te kunnen bezetten tot 31/12/2019 hebben wij langs onze kant een verkoopbelofte getekend met duidelijke vermelding van onze opschortende voorwaarde (levering voorzien op 31/12/2019 en domiciliëring eveneens te behouden tot en met 31/12/219). Echter na contact name met de notaris wist deze mij te vertellen dat de potentiële kopers niet wensen te voldoen aan de opschortende voorwaarden door ons gesteld en dat zij geen compromis wensen te tekenen, doch een nieuwe belofte met enkel hun voorwaarden (De potentiële koper heeft onze verkoopbelofte met onze voorwaarden voor zover ik weet nooit aanvaard). Wij kunnen ons echter niet vinden in hun voorwaarden. Echter verklaart de makelaar nu dat de verkoopbelofte aan onze kant bindend is en dat we hier niet meer van hunnen afzien. Akkoord, we willen deze ook niet intrekken, maar we willen eveneens niet akkoord gaan met andere voorwaarden. In de verkoopbelofte staat eveneens dat de onderhandse akte (compromis) dient opgemaakt te worden binnen de 14 dagen na de datum van de verkoopbelofte. Deze termijn vervalt morgen. Gezien de potentïële koper nooit onze verkoopbelofte heeft aanvaard en er geen wilsovereenstemming was over de opschortende voorwaarden is er naar mijn mening momenteel geen bindende overeenkomst en vervalt onze verkoopbelofte na de veropgestelde 14 dagen. Echter heeft mijn notaris mij tot voorzichtigheid aangemaand aangezien hij heeft vernomen dat de potentiële kopers een verkoop op basis van de ondertekende documenten zou willen afdwingen en dat een juridische strijd ten alle tijden te vermijden is. Eveneens akkoord, ik wil niet verwikkeld geraken in een juridische strijd, maar ik wil wel mijn pand verkopen aan mijn voorwaarden, die kenbaar zijn gemaakt. Ik ben dan ook heel verbaasd over de reactie van mijn notaris. Ook de makelaar dringt aan op een verkoop en heeft al laten weten dat het pand opnieuw op de markt aanbieden geen optie voor hen is gezien zijn al uitgegaan zijn van een bindende koop verkoop overeenkomst. Het contract met de makelaar loopt nog 3 maand. Een andere makelaar aanstellen of het pand zelf particulier verkopen tijdens het dispuut zou dus contractueel ook nog eens problemen met de makelaar kunnen teweeg brengen. Ik begin ondertussen serieuze twijfels te hebben over de competentie en de partijdigheid van de makelaar. De potentiële kopers zijn eigenaars van een grote multinational, zeer kapitaalkrachtig, solvabel en willen het pand kost wat kost verwerven, om god weet welke reden want het is maar een bescheiden woning. Kan er mij iemand helpen om de implictaties van een juridische veldslag te verduidelijken. Kan ik ondertussen mijn pand nog verkopen? Wat met het contract met de makelaar (hij heeft nooit het pand te koop aan geboden via zijn kanalen, maar is komen aandraven met die ene koper net voor het pand online zou worden geplaatst)? Ik heb de indruk dat dit verhaal elke dag meer en meer fishy begint te worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 06 jun 2019 16:55

Het zou wel zo handig zijn over de tekst van beide documenten te beschikken (gezien de stellige overtuiging van beide partijen + makelaar + notaris, die elk een andere mening toegedaan zijn)

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 06 jun 2019 17:30

De bijhorende tijdslijn eveneens.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jun 2019 06:54

De makelaar zijn advies zou ik al met een korrel zout nemen, hoe sneller de verkoop is afgerond, hoe sneller die zijn commissie kan incasseren.

Zoals hierboven aangegeven zouden we over de volledige inhoud moeten beschikken van het document om hier onze mening te kunnen geven.

Enige voorzichtigheid is wel geboden dat u nu geen bruuske acties neemt die u later duur komen te staan vooraleer er duidelijkheid is omtrent de reeds gesloten verkoopbelofte.

Terug naar “Kopen”