recht op woonbonus

andy85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

recht op woonbonus

#1 , 05 jun 2019 12:05

Hey iedereen,

Wij zitten met een moeilijke questie. Vorig jaar op 1 december hebben wij de compromis getekend voor de aankoop van een woning, dit zou onze eerste woning zijn en we gaan er zelf in wonen. Nu is het probleem dat deze woning ingeschreven staat als handelspand, de eigenaar heeft volledig gerenoveerd naar woning, maar geen functiewijziging aangevraagd. Wij hebben in de compromis het verkrijgen van de functiewijziging ter hun lasten gelegd, dus opschortende voorwaarden op het verkrijgen van de vergunningen en geldigheid van compromis tot 3 maanden na het verkrijgen van de vergunningen. Nu sinds 2weken zijn de vergunningen goedgekeurd en nu hangt het gele papier van bekendmaking, eind deze maand is de termijn van bekendmlaking verstreken en hebben we ineens een afspraak om de akte te ondertekenen. Nu is het probleem als ik naar stedenbouw bel is het bij hun gewijzigd naar woonhuis, maar voor het kadaster is het nog altijd handelspand zolang ze niet zijn komen kijken, dit kan nog een hele tijd duren. Dus mijn vraag is om recht te hebben op de woonbonus is het voldoende dat de functie geweizigd is voor stedenbouw of moet dit ook voor het kadaster zo zijn? Zoals ik zei is het pand reeds gerenoveerd naar woning en is er geen mogelijkheid meer om handel te drijven.
Ik hoop dat hier iemand is die een beetje duidelijkheid kan brengen, want zelfs bij vlaamse overheid financien kunnen ze geen antwoord geven.

Alvast bedankt
groetjes andy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2019 11:10

het kadaster is op de hoogte zodra bij de gemeente het einde van de werken wordt aangegeven. Ik veronderstel dat het al om een omgevingsvergunning gaat, digitaal aangevraagd via het omgevingsloket?
Dan is dat aangeven van begin en einde van de werken piece of cake.

Het klopt wel dat het niet direct zichtbaar zal zijn in de raadpleegbare databases van het kadaster. Ik weet ook niet hoe lang het zal duren vooraleer uw KI zal herberekend worden. Ik denk dat twee jaar hier geen uitzondering zal zijn.

andy85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2019 12:56

Bedankt voor je reactie.
Ik heb net antwoord gekregen van de fod en vlaamse overheid. Zij wisten mij te zeggen dat de kadastrale beschrijving niet uitmaakt voor de woonbonus als er word voldaan aan de voorwaarden en ik kan aantonen aan de hand van fotos dat het pand wel degelijk gerenoveerd is naar woning. Het kadaster word aangepast als de schatter is langsgeweest en het ki kan bepalen. Zolang dit niet is gebeurd is he voor hun handelspand ongeacht de vergunning.

bij deze is mijn probleem dus opgelost en mag er een slotje op deze topic.

Reclame

Terug naar “Kopen”