Waar domicilie zetten, wat is de beste oplossing

Angus
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Waar domicilie zetten, wat is de beste oplossing

#1 , 04 jun 2019 05:38

Beste,

Wij zijn reeds 4 jaar aan het procederen in eerste aanleg tegen de malafide verkoper van de woning die wij in 2015 kochten en ook bewonen.
Omdat de situatie voor ons echt ondraaglijk is zijn we op zoek gegaan naar een huurwoning in een andere stad.
Nu hebben we deze uiteindelijk gevonden.
Er wordt op 2 september 2019 gepleit in onze zaak, onze enige eis de verbreking van de verkoop.
Mijn man en ik (gehuwd, wettelijk stelsel) verhuizen in juli 2019 naar het huurpand.

Nu vragen wij ons af wat we fiscaal en financieel het beste doen. Onze beide domicilieadressen reeds op het huurpand zetten of slechts één van ons zodat de ander gedomicilieerd blijft in het pand dat we gekocht hebben? Er zijn geen kinderen. Er is goede hoop dat we de zaak winnen en de koop ongedaan wordt gemaakt, winnen we niet dan gaan we het pand zelf te koop aanbieden. In elk geval zullen we de hypotheek blijven aflossen tot we van het koophuis verlost zijn.

Mijn man heeft een hoger inkomen dan ik, mocht dit van belang zijn.

Jullie reacties worden zeer op prijs gesteld.

Met dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2019 06:33

Een domicilie is en blijft de plaats waar je werkelijk verblijft
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Angus
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jun 2019 07:08

Nuance: Is het beter dat slechts één van ons zijn officieel in ons pand houdt dat we in eigendom hebben? We verhuizen natuurlijk fysiek alletwee maar zullen ons eigendom regelmatig bezoeken tot de hele rottige zaak is afgehandeld zodat het niet nog verder verkommert.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2019 07:35

Daar toch met opletten, dan zijn jullie feitelijk gescheiden, ook voor de belastingen etc..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 04 jun 2019 09:02

We verhuizen natuurlijk fysiek alletwee maar zullen ons eigendom regelmatig bezoeken tot de hele rottige zaak is afgehandeld zodat het niet nog verder verkommert.
Het is niet omdat je iets of iemand bezoekt dat je daar dan ook woont. Zoals Denlowie (en de wet trouwens ook) het zegt : uw domicilie is waar je echt woont.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 04 jun 2019 18:01

U gaat altijd miserie hebben hiermee ...

Het huurcontract kan domiciliëring vereisen.

1 vd 2 die verhuist is feitelijke scheiding voor de belastingen.

De Vlaamse Woonbonus betekent dat u in de woning moet wonen.

Catch 22 ...

bosprocureur
Berichten: 6856

#7 , 04 jun 2019 19:21

Is hier geen sprake van overmacht, en indien ja, kan die niet ingeroepen worden ivm woonbonus?

Mathieu Rutten

#8 , 04 jun 2019 19:34

Betrokkenen wensen de aankoop te laten vernietigen....Ik denk dat we dan een duidelijk standpunt hebben....is woonbonus dan nog aan de orde? Zelfs als de rechtbank hun ongelijk geeft, zullen ze de woning verkopen....

Angus
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jun 2019 10:04

Klopt, wij zullen in geen enkel geval eigenaar blijven van de woning, oftewel door beslissing rechtbank oftewel door verkoop. Heb ondertussen ook info ingewonnen bij een jurist die ons eveneens aanraadt beiden onze domicilie naar het huurpand te zetten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jun 2019 10:06

. Heb ondertussen ook info ingewonnen bij een jurist die ons eveneens aanraadt beiden onze domicilie naar het huurpand te zetten.
Dit is de beste keuze
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Angus
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jun 2019 10:11

Klaarblijkelijk wel. Wat woonbonussen e.d. betreft weten we dat we voor financiële uitdagingen staan. Maar alles is beter dan in deze hel te blijven wonen.
Bedankt iedereen voor de reacties.

Mathieu Rutten

#12 , 05 jun 2019 10:56

Veel succes en vooral rust.....

Terug naar “Kopen”