Grondplan zonder toestemming

Patrick Raepsaet
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Grondplan zonder toestemming

#1 , 31 mei 2019 23:15

Geachte

Ik ben eigenaar van een loods in het centrum van een stad.

Onlangs kwam een particulier bij mij met ingetekende grondplannen in 3 lagen, voor appartementen te bouwen op mijn grond van mijn loods,
dit zonder dat ik daar op de hoogte van was.
Blijkbaar heeft een immo kantoor dit aangegeven als bijkomende optie voor een verkoop van een aanpalende woning naast mijn loods.

Mijn vraag is: kan men zomaar plannen opmaken van eigendommen zonder dat de eigenaar hier van op de hoogte is ???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 31 mei 2019 23:19

Ik zie niet in waarom niet, welke wet zou er gebroken zijn?

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 31 mei 2019 23:24

Alleen opletten dat uw loods niet plots is afgebroken. Is enkele jaren geleden 'per ongeluk' achter onze hoek gebeurd - aannemer had toen het verkeerde huis afgebroken.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 jun 2019 09:02

Hoe kan een bouwpromotor of bouwheer anders zien wat er op die grond mogelijk is en welk rendement hij kan halen bij verkoop. Het zal immers maar over een voorstudie/schets gegaan zijn, en geen uitvoeringsplannen.
Volgens u zou een eventuele bouwheer dus EERST moeten aankopen, en dan pas nazien wat er mogelijk is.

Patrick Raepsaet
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jun 2019 12:27

Het probleem is dat er nu mensen mij benaderen voor een project waar ik niets van weet, ik ben nooit op hoogte gesteld van deze plannen.
De eventuele kopers sturen ze door naar mij en zij denken dat ik dus wel degelijk op de hoogte ben van de plannen.
Ik heb reeds enkele weken info gevraagd aan het immo kantoor, maar een antwoord heb ik nog niet ontvangen.
De architect heb ik wel kunnen bereiken, hij heeft onafhankelijk gewerkt en dus plannen opgemaakt in opdracht van het immo kantoor.
Het lijkt mij toch een vreemde manier van werken.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 jun 2019 09:19

U bedoelt het inplantingsplan? Met de vorm en de grootte van het perceel en de vorm van de bouwblok? Dat is vrij op internet te raadplegen...

Wat NIET zomaar mag meegegeven worden zijn de plannen van de bestaande gebouwen die er op staan (omwille van verschillende redenen, oa copyright van de architect en inbraakbeveiliging) of zullen op komen

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 03 jun 2019 12:16

Het probleem is dat er nu mensen mij benaderen voor een project waar ik niets van weet,
Dan stuur je die toch gewoon wandelen, en zeg, naar waarheid, van niets te weten.
Leg aangetekend klacht neer bij de immo en zeg hun dat als er nog 1 persoon bij u komt aanbellen, je klacht zal neerleggen wegens belaging en stalking

Terug naar “Kopen”