Contract met immo stopzetten nalatigheid immo & lek badkamer

mltruijen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Contract met immo stopzetten nalatigheid immo & lek badkamer

#1 , 31 mei 2019 10:49

Hallo,

Kan ik mijn contract met mijn makelaar stopzetten zonder 50% van zijn commissie te moeten betalen?
Zo ja hoe moet ik dit dan aanpakken?

Info:
- Het gaat hier over een exclusieve opdracht met een duur van 6 maanden.
- In het contract staat dat de makelaar de opdrachtgever min. maandelijks schriftelijk of elektronisch moet informeren over de stand van zaken en de uitgevoerde handelingen. Dit is echter nog nooit gebeurd en het contract loopt reeds sinds 26/02/2019.
- Het contact met de makelaar verloopt zeer slecht. Hij heeft verschillende keren een bericht per sms gestuurd om een afspraak met ons te maken, maar als wij hierop antwoordden, kregen we geen reactie meer. Dit is al zo'n 5 maal gebeurd in 2 maanden tijd.
- Er zijn voor ons extra kosten opgedoken wegens een lek in onze badkamer. Het bad en de WC zijn buiten gebruik. Om de badkamer terug in werking te stellen moeten we onze leidingen volledig vernieuwen. Dit brengt natuurlijk een serieuze kost met zich mee. Dit kan ook niet op zich laten wachten. Kunnen wij hierdoor het contract stop laten zetten? Onvoorziene omstandigheden? De vraagprijs zal nadien niet meer genoeg zijn door het geld dat we er nu nog moeten in steken.

Alvast bedankt voor de hulp!

Laura

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2019 11:01

De makelaar heeft recht op een schadevergoeding van maximaal 50% van het overeengekomen ereloon.

je kan dit lezen in het staatsblad van 18 oktober 2006
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lucas123
Berichten: 483

#3 , 31 mei 2019 11:06

Zeker dat je het lek niet (tijdelijk) kan herstellen ? Brandverzekering betaald dan mogelijks alles.
Zie ook: viewtopic.php?f=51&t=101695

Reclame

mltruijen
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2019 11:15

De makelaar heeft recht op een schadevergoeding van maximaal 50% van het overeengekomen ereloon.

je kan dit lezen in het staatsblad van 18 oktober 2006
Oké, maar er ik kan het contract dan niet beschouwen als ongeldig omdat de makelaar zijn plicht, die vermeld staat in het contract, niet nakomt? (het schriftelijk/elektronisch informeren van de opdrachtgever)

Een contract werkt toch in twee richtingen denk ik dan?

bosprocureur
Berichten: 6856

#5 , 31 mei 2019 11:45

De makelaar heeft recht op een schadevergoeding van maximaal 50% van het overeengekomen ereloon.

je kan dit lezen in het staatsblad van 18 oktober 2006
Oké, maar er ik kan het contract dan niet beschouwen als ongeldig omdat de makelaar zijn plicht, die vermeld staat in het contract, niet nakomt? (het schriftelijk/elektronisch informeren van de opdrachtgever)

Een contract werkt toch in twee richtingen denk ik dan?
U hebt daar wel een punt.

Ik vermoed zelfs dat u gewoon het contract kan opzeggen/beëindigen wegens wanprestatie van zijnentwege, met vergoeding... voor u dan.

Aan de andere kant zit het er wel in dat u dat lek aan de verzekering kan aangeven, en dat zij (behalve herstelling van het lek zelf) een groot deel van de kosten dragen. Dus opzoeken van het lek, openbreken en na reparatie weer dichtmaken + afwerken.... Praat eens met uw makelaar (die van de brandverzekering natuurlijk :shock: ), en vooral, geeft het als de bliksem aan bij de verzekering.

Misschien kan u in samenspraak met de immomakelaar diens opdracht on hold zetten tijdens de werken ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 31 mei 2019 12:37

Wat heeft die makelaar te maken met een kapotte waterleiding? Heeft hij een contract van rentmeesterschap ?
En hoe kan die makelaar verantwoordelijk zijn dat de leidingen van uw badkamer rot zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 mei 2019 12:51

Let toch op met immo kantoren, die trekken bijna altijd aan het langste eind, hun contracten zijn met de jaren waterdicht gemaakt als het er op aankomt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Kopen”