Buren verkopen huis, wat met mijn stukje

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

Buren verkopen huis, wat met mijn stukje

#1 , 25 mei 2019 00:46

Hallo,

Sorry voor de titel, ik wist niet goed hoe ik dit kort kon beschrijven. Tot the point nu:

Mijn buren verkopen hun huis. Ik heb een klein stukje grond (ca 0.5 m^2) dat naast mijn achterbouw ligt waar ik niet aan kan, omdat mijn perceel daar een schuine hoek maakt en ik bij mijn verbouwing deze hoek recht heb gemaakt. Bij mijn buren grenst dit stukje aan hun terras. Vroeger stond daar een betonnen omhei ING die ik met hun toestemming heb afgebroken om mijn verbouwingen te kunnen uitvoeren. Gezien ik daar niet aan kan heb ik aan mijn buren destijds gezegd dat zij daar gerust planten mochten zetten. Zij hebben hier een houten terrasje op gemaakt en wat planten op gezet. Nu vroeg ik mij af of er een eenvoudige manier is om dit kleine stukje grond te verkopen aan mijn toekomstige buren. Ik neem aan dat zij maar raar gaan kijken als ik ze vertel dat dat stukje van mij is en ik er iets mee wil doen.

Ik vraag me nu dus af wat de meest eenvoudige doch correcte manier is om dit te verkopen. Kan er bij de koopacte van mijn toekomstige buren een alinea voorzien worden waar ik ook even een krabbel zet? Moet er een aparte akte gemaakt worden? Zijn hier dan terug notariskosten of kunnen we o deling zelf iets opstellen? Eventueel met foto's om het stuk aan te duiden? Het gaat zoals ik al schreef om een klein stukje dat misschien 150 euro waard is. Ik heb dus geen zin om geld uit te geven om dat te verkopen.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 mei 2019 11:17

Je kan het beter stilzwijgend schenken, want de kosten zullen honderden malen de waarde van de grond overstijgen, en wie gaat die dan willen dragen.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 25 mei 2019 13:57

Kosten ten laste van de koper leggen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 25 mei 2019 14:08

Doe zoals mava 105 zegt. Laat alles zoals het is, na 30 jaar is het automatisch van uw buren. Zonder kosten voor u.

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 25 mei 2019 14:13

Bedankt voor de antwoorden. Ze liggen in lijn met wat ik verwachtte. Ik zal als ik nieuwe buren heb kennis gaan maken en hen vertellen wat ik de vorige vertelde, dat ze gewoon gebruik mogen maken van het hoekje.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 25 mei 2019 15:58

Kosten ten laste van de koper leggen.
Die zijn ALTIJD voor de koper

Milo72
Berichten: 1016

#7 , 28 mei 2019 13:46

Als de verkoper een hypotheek heeft op zijn eigendom, betaalt hij (tenzij in het compromis letterlijk opgenomen is dat die kosten doorgerekend worden aan de koper) de handlichtingkosten, en die kunnen ook aardig oplopen.

Samen met alle akte-, notaris- en andere kosten (landmeter e.a.) kan dat behoorlijk oplopen, waardoor m.i. de kopers nogal snel zullen "bedankt maar nee bedankt" zullen zeggen :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 28 mei 2019 13:56

Laat alles zoals het is.
De nieuwe buur kan er een tuinkabouter op plaatsen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”