schade na weghalen winkelmateriaal

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

schade na weghalen winkelmateriaal

#1 , 24 mei 2019 11:41

Ik heb een handelspand met woonst gekocht, de akte is nog niet getekend. De voorgevel van het pand is beschadigd tijdens het wegnemen van kaders met affiches (na het aanvaard bod / verkoopsovereenkomst). De voorgevel zag er heel correct uit voordien. Deze week was ik de voorgevel in detail aan het bekijken en er is echt redelijk wat werk aan. Ik wil dit verhalen op de verkoper. Nu beweren zij dat ik er bij was toen ze de kaders weghaalden... wat helemaal niet waar is. Bovendien is er veel schade in het huis door weghalen van winkelmateriaal. Waar boven alle muren er correct uitzagen, zijn beneden all muren, schouwen enz beschadigd. Ik had dit uiteraard niet verwacht. Ik weet dat het een grote renovatie zal zijn (oud huis) maar zo'n beschadiging na weghalen winkelmateriaal had ik niet verwacht. Ik heb uiteraard fotos. Kan ik nu nog hierover reclameren of is het te laat? Wat zijn mijn rechten? De houding van de verkopers begint echt van supervriendelijk naar nachtmerrie te draaien, en ik maak me zorgen over wat ik ga vinden na tekenen van de akte. Dank voor enig advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#2 , 24 mei 2019 12:28

Ik heb foto's nogmaals bekeken, afbraak is pas begonnen na het tekenen van de verkoopsovereenkomst. Dus de schade was pas nadien zichtbaar, een verborgen gebrek?!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 mei 2019 12:50

Het handelsfonds was dus eigendom van de verkoper en werd niet mee verkocht. Dan kan je iets dergelijks toch verwachten.
Als verkoper niet vrijwillig wil tussenkomen in de kosten voor de herstelling, zal je naar de VR moeten stappen. Ik denk niet dat het een verborgen gebrek is, want was te verwachten.

Reclame

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#4 , 24 mei 2019 13:28

Dus bij afbraak winkelmateriaal moet ik het normaal vinden dat zij het pand beschadigen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 mei 2019 16:02

Wat aanzie jij als schade? Enkele gaatjes in de muur of muren volledig uitgebroken?

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#6 , 24 mei 2019 16:20

Muren die er afgewerkt uitzagen zijn nu ineens steen en afgebrokkeld plaaster, grote gaten en veel gaten, veel afgebrokkeld. Schouw met gebroken marmer en een schouw die helemaal stuk is, ontbrekende plinten op sommige plaatsen, ... Wat dacht je dat ik zou klagen voor een paar gaatjes?

Als ik mijn meubels in mijn huis weghaal, zie je daarachter een correcte muur zoals elders in huis! Dat is wat men toch verwacht. Niet dat de helft van de muur meekomt. Of dat er honderden gaatjes zijn. Enz.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 mei 2019 17:37

Een winkelinrichting kan je niet vergelijke met de inrichting van een huis. Die winkelinrichting was meer dan waarschijnlijk aan de muur bevestigd met schroeven. En ben je zeker dat het geen decorplaten waren met tegelmotief? (veel gebruikt in winkels) Ik heb gedurende bijna 30 jaar het beheer gedaan van horecapanden, en weet dus zeer goed hoe een handelsruimte eruit ziet als men de meubels weghaalt. En dat is hetzelfde met de gevel van een winkel. Staat vol gaten van de buitenpubliciteit.
Dat had je vooraf moeten bespreken met de verkoper. Nu zijn het vijgen na Pasen.

Terug naar “Kopen”