Nieuwe eigenaar wil woning verkopen.

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

Nieuwe eigenaar wil woning verkopen.

#1 , 23 mei 2019 14:31

De eigenaar van mijn huurhuisje heeft de woning (en de twee aanpalende woningen) verkocht. De verkoopsakte werd afgehandeld op 23 april.
Nog vóór die datum had de toen toekomstige eigenaar al nieuwe potentiële kopers uitgenodigd om de woningen te bezichtigen. De nieuwe eigenaar is zaakvoerder van een immokantoor. Nu ook nog wil hij een afspraak maken om mensen de woning te laten bezoeken met het oog op verkoop.
Hij kocht de drie huizen aan 130.000 euro per stuk en plant ze nu door te verkopen aan 175.000 euro per stuk.

Kan dit allemaal zomaar?

Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 23 mei 2019 15:06

Het staat elke eigenaar vrij zijn huis te koop te stellen aan een prijs die hij wenst te bekomen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 23 mei 2019 15:29

Het staat elke eigenaar vrij zijn huis te koop te stellen aan een prijs die hij wenst te bekomen.
True, dat gedeelte had ik misschien achterwege moeten laten; het gaat mij er vooral om dat hij de huizen gekocht heeft en direct door wil verkopen. Ik heb me ergens laten vertellen dat dit niet mag, maar zoek daar nu meer info over... alleen weet ik niet goed hoe ik dat moet zoeken.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 23 mei 2019 15:33

Dat mag. Voor sommige mensen is het hun enig inkomen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

CityBird
Berichten: 792

#5 , 23 mei 2019 15:36

Ik heb me ergens laten vertellen dat dit niet mag.
Dergelijke verhalen altijd met een korrel zout nemen.
Zelfs de nieuwe eigenaar mag dat op zijn beurt weeral verder verkopen, en de volgende koper ook weer. Of dat nog winstgevend gaat zijn is een ander verhaal.

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

#6 , 23 mei 2019 15:47

Ik heb me ergens laten vertellen dat dit niet mag.
Dergelijke verhalen altijd met een korrel zout nemen.
Huurdersbond :/ Al konden ze niet veel meer zeggen dan dat.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 23 mei 2019 18:45

Uiteraard mag dat wel. Het enige is dat die koper verkoper dan wel een meerwaardebelasting zal moeten betalen. En mogelijk ook een extra belasting/boete indien registratie hem van prijsbewimpeling verdenkt bij aankoop. Maar daarom is het nog niet illegaal...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 23 mei 2019 19:55

Indien koper/verkoper een Immo is genieten ze zelf van verminderde rechten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 23 mei 2019 22:18

Indien koper/verkoper een Immo is genieten ze zelf van verminderde rechten.
………. En betalen belasting vanaf de eerste cent meerwaarde. Anderzijds kunnen ze ook de kosten inbrengen, uiteraard.

Terug naar “Kopen”