Koper wil kosten na 2 jaar verhalen op verkoper

Pberger1986
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Koper wil kosten na 2 jaar verhalen op verkoper

#1 , 18 mei 2019 17:07

Hallo, ik zit met een issue. Ik heb 2 jaar geleden mijn appartement verkocht. Op de moment van verkoop hadden we waterinfiltratie in het dak. Dit stond in de verslagen van de algemene vergadering, de toenmalige koper had dit gezien en als opschortende voorwaarde gesteld dat de verkoper de kosten draagt die gelinkt zijn aan de gekende dakproblemen op het moment van de overdracht. In de akte werd ook opgenomen dat de verkopen de kosten van het dak draagt. Ze zijn toen die infiltraties komen maken, maar die facturen zijn niet gefactureerd geweest, op dat moment waren er dus geen kosten in mijn ogen. Op de laatste algemene vergadering werd beslist om geen nieuw dak te plaatsen meer om de infiltratieproblemen aan te pakken, dat was in januari 2017. In juni 2017 werd de akte verleden. Blijkbaar werd er in september 2017 werd blijkbaar op de AV (waar ik dus geen deel meer van uitmaak) om bestekken op te vragen voor de reparatie van de infiltratieproblemen. Nu gisteren, dus mei 2019, komt de nieuwe eigenaar me vertellen dat ze 3 bestekken hebben opgevraagd en dat ik 4000€ moet. Nu vraag ik me af of dit kan? 2 jaar na datum? In mijn ogen zijn dit toch nieuwe kosten gemaakt door de AV? Daar heb ik toch niks meer mee te zien, moest het over kosten gaan die gemaakt zijn toen ik eigenaar was, dan zijn die voor mij, maar hier toch niet? Of zie ik dat verkeerd? De nieuwe eigenaar gaat het bij zijn notaris voorleggen, en ik bij de mijne, maar wou hier eens polsen, want ik zit er wel mij eigenlijk. Verder is het ook zo dat er nooit een afrekening is gebeurd bij overdracht, en op de laatste status stond ik op 2809€ te ontvangen, maar hier zat verwarming nog niet in, ook hier heb ik al ettelijke malen naar gevraagd. Soit een complexe case vind ik, hopelijk kan iemand me hier wegwijs in maken? Alvast bedankt voor jullie input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 mei 2019 17:24

Jij hoeft enkel een HERSTELLING te betalen, geen heel nieuw da als dat op dat moment niet nodig was.
Vraag een detail van de uitgevoerde werken.

Pberger1986
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2019 17:36

Thanks mava voor je reactie. De toenmalige herstelling wil ik wel betalen. Maar hij beweert dus dat dit nog steeds het gevolg is van het probleem van toen. De werken zijn nog niet uitgevoerd, wat ik dan ook niet kunnen vind, want de situatie van nu is toch niet meer te vergelijken met die van toen? Op die 2 jaar kunnen de problemen en bijgevolg de kosten toch groter geworden zijn? Ik wil gewoon weten of ik wettelijk in mijn recht ben? De koper zelf is advocaat en hij beweerd dus dat ik dit moet betalen, maar klopt dit?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 18 mei 2019 18:03

"dat de verkopen de kosten van het dak draagt"

Ik geloof niet dat het er letterlijk zo instaat, want dan moet u tot aan uw dood alle herstellingen en renovaties van het dak betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”