Vorige eigenaar tekent overname documenten ELE/Gas/Water niet

Haier092
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Vorige eigenaar tekent overname documenten ELE/Gas/Water niet

#1 , 07 mei 2019 14:28

Beste,

Na aankoop van mijn appartement ben ik samen met de makelaar gaan kijken naar de meterstanden van water, gas en elektriciteit. Wij hebben hier beiden foto's van genomen en de meterstanden werden genoteerd en getekend door mij op de overname documenten. Deze werden vervolgens doorgestuurd naar de vorige eigenaar, maar deze laat enorm op zich wachten. Op deze dag heb ik ook de akte getekend en de sleutels gekregen van het appartement.

Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste aanpak aangezien de vorige eigenaar helemaal niet reageert op de mails van de makelaar om deze te tekenen. Kan ik zelf deze maatschappijen contacteren en ze de facturen doorsturen naar mij vanaf dat ik de sleutels heb getekend.

Ik wil in deze situatie vermijden dat deze maatschappijen op mijn naam alle facturen beginnen te sturen van de vorige eigenaar, welke stappen onderneem ik best?

Erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 07 mei 2019 14:50

Contacteer de maatschappijen van nutsvoorzieningen, en vraag een meteropname door henzelf

Of doe er gedateerde foto's bij:

https://www.vlaanderen.be/energiecontracten-en-verhuis

Wat moet ik doen als de eigenaar of nieuwe huurder bij verhuis het formulier niet wil ondertekenen?
Om te vermijden dat u facturen blijft ontvangen voor het energieverbruik op uw vorige adres, moet u zo snel mogelijk en uiterlijk 7 kalenderdagen na de verhuisdatum uw verhuizing melden aan uw leverancier.

Als de eigenaar of nieuwe huurder het formulier niet wil tekenen, neemt u best een gedateerde foto van uw meterstand(en) (bijvoorbeeld met de datum van een krant of uw GSM erbij).



Voor water gaat dat niet, maar voor gas en elektriciteit kan u ineens naar een andere leverancier overstappen, zodat de oude uw facturatiegegevens niet heeft ...

Haier092
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2019 16:16

Het oude boeit niet aangezien ik van mijn ouders kom. Het gaat mij om dit appartement, ik ben ondertussen er ook al ingetrokken dus gebruik alle nutsvoorzieningen. De vorige eigenaar van dit appartement heeft helemaal nog niets aangegeven en lijkt dat ook niet van plan te zijn...

Het gaat hier trouwens om een projectontwikkelaar die in financiële problemen zit en de dingen die nog moeten opgevolgd worden in dit appartement ook volledig laat liggen. Ze staan allemaal in de akte gedocumenteerd en er zijn er al 4 weken van de 6 verstreken ondertussen van de termijn die werd vastgelegd.

Reclame

GB2702
Berichten: 232

#4 , 07 mei 2019 16:39

best even contact opnemen met de energieleverancier van uw keuze. melden dat u de nieuwe gebruiker bent vanaf datum x, dat u foto's hebt genomen en dit eventueel kan opsturen met eventtueel een geschreven bevestiging van de makelaar dat desbetreffende meterstanden correct zijn en het contract dan op uw naam laten zetten. Energieleverancier gaat dan contact opnemen met de vorige eigenaar om alles verder af te handelen. De meterstanden worden gebruikt die u doorgeeft. is de vorige eigenaar niet eens met deze meterstanden dan moet hij deze betwisten met de nodige bewijzen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 mei 2019 16:44

Het oude boeit niet aangezien ik van mijn ouders kom. Het gaat mij om dit appartement,
Het oude energie-contract van die promotor voor je appartement...
Als je élders zit voor energie, gaat de oude leverancier de afrekening sturen naar hun klant, die bouwpromotor
En dus niet naar jou

Haier092
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mei 2019 16:54

Bedankt! Dat zou het probleem alvast voor elektriciteit en gas moeten oplossen maar hoe pak ik dit het beste aan met de wateraansluiting? Van wat ik hoor moeten zij het overname document hebben en nemen ze niet genoegen met enkel foto's van de meterstanden.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 mei 2019 17:48

Vul gewoon het overnameformulier in op internet (op de site van de watermaatschappij) Zij doen dan wel het nodige verder.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 mei 2019 18:41

Bedankt! Dat zou het probleem alvast voor elektriciteit en gas moeten oplossen maar hoe pak ik dit het beste aan met de wateraansluiting? Van wat ik hoor moeten zij het overname document hebben en nemen ze niet genoegen met enkel foto's van de meterstanden.
Dan laat je ze ASAP zelf komen opmeten

Terug naar “Kopen”