Factuur ontvangen na herroeping contract vastgoedmakelaar

Laurensdm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Factuur ontvangen na herroeping contract vastgoedmakelaar

#1 , 30 apr 2019 19:32

Beste,

Voor de verkoop van mijn woning ben ik een makelaarsovereenkomst aangegaan waarbij ik aangegeven heb op het contract dat de makelaar met zijn opdracht kon starten tijdens de herroepingstermijn. In het contract staat dat ik bij uitoefenen van het herroepingsrecht de makelaar zijn redelijke kosten moet vergoeden en dat de makelaar deze kosten moet bewijzen.

Wegens niet nakomen van gemaakte beloften door de makelaar heb ik beroep gedaan op het herroepingsrecht na 7 werkdagen. Vervolgens heb ik een factuur gekregen van 863.94€.
Volgende zaken worden mij aangerekend (500 flyers afdrukken (250€), bedelen flyers (2u aan 45€/uur), foto's nemen, borden plaatsen (45€), pandverwerking in programma op kantoor (45€), V-bord voor gevel (20€), voorbezichtiging verkoopster (22.5€), 4x verplaatsingskosten (80€), opbellen kandidaat kopers (45€) en 2 uitgevoerde verkoopsafspraken (45€). Alle bedragen excl. BTW.
Ik heb deze factuur onmiddellijk geprotesteerd. Na veel over en weer gemail met de makelaar dreigt hij nu verdere stappen te ondernemen als ik niet betaal.

Nu is mijn vraag of deze kosten allemaal kunnen aangerekend worden tijdens een herroepingsperiode? Naar mijn mening zijn dit geen redelijke kosten maar serieus doorgerekende kosten.

Met vriendelijke groeten,
Laurens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 30 apr 2019 19:43

Hoewel het herroepingsbeding verplicht opgenomen moet worden bestaat de mogelijkheid om, mits uitdrukkelijk en voorafgaandelijk akkoord, deze bepaling buiten toepassing te laten of er voorwaarden aan te verbinden.

Ik vrees dat, indien de makelaar die kosten kan aantonen, u de rekening dient te betalen. U hebt immers een contract in die zin ondertekend.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 apr 2019 20:13

Heeft u zelf zo'n flyer gezien? Werden ze effectief gepost? Heeft makelaar u een lijst gegeven van gecontacteerd personen? Werd uw pand effectief op internet aangeboden?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 30 apr 2019 21:37

Als als al die dingen effectief gedaan werden, lijkt me dan niet echt overdreven. En wat is er verkeerd aan dat hij zijn opdracht serieus neemt en er direct "invliegt" ?

Terug naar “Kopen”