Sleutel op de deur / bouwgrond

Michy1510
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Sleutel op de deur / bouwgrond

#1 , 29 apr 2019 20:48

Hallo,

Ik en mijn vriendin kregen van haar familie een stuk bouwgrond met bouwverplichting van 2 jaar. Samen zouden we ook een 300.000 euro kunnen lenen. We zouden graag in het avontuur stappen maar er is een klein probleem.Uiteraard moet die grond op haar naam staan omdat het van haar familie komt. Oorspronkelijk was het plan om het huis op beide namen te zetten en de grond op haar naam. Maar nu heb ik opgevangen dat het huis automatisch meegaat met de grond. En ik wil uiteraard geen lening aangaan op beide namen terwijl alle eigendommen op haar staan. Welke regeling word hier meestal voor getroffen. Ik kan mij voorstellen dat wij niet die eersten zijn in dergelijke situatie.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 29 apr 2019 20:54

De waarde van de grond wordt als inbreng van uw vriendin genomen, en wordt zo meegenomen in het totale plaatje.
Als u dus bijvoorbeeld een huis bouwt ter waarde van 240.000 (60.000 voor de extra kosten zoals BTW, notaris, noem maar op; dit snel geschat) en je zegt dat de grond bijvoorbeeld 80.000 waard is, dan kan je stellen dat jij 120.000 geïnvesteerd hebt, en je vriendin 200.000, en bijgevolg is de woonst dan ook voor 62.5% van haar en voor 37.5% van jou. (VOORBEELDCIJFERS voor de duidelijkheid)

Het totale plaatje komt dan op beide namen te staan.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 apr 2019 08:46

Maar de grond blijft eigendom van de vrouw, en daardoor ook we woning die er opstaat

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 30 apr 2019 12:02

Huis wordt eigendom van de eigenaar van de grond.
Is altijd zo ingevolge recht van natrekking.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2019 15:30

Blaatpraat heeft gelijk. Zo heb ik het persoonlijk ook aangepakt. Mijn partner had een veel grotere eigen inbreng dan ikzelf, en dat is dus ook zo beschreven.

De percentages kies je zelf. Zet je 40% van de eigendom op jou, of 20%, dat moet je zelf onderling bepalen.

Ga dus na: wat is de waarde van de grond, wat is de waarde van de woning die er op komt, wat met kosten zoals notaris en registratie en op welke manier zal de lening afbetaald worden (elk de helft iedere maand?)

Best wel de schuldsaldoverzekering voor de volledige waarde nemen, en niet enkel voor uw percentage.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 03 mei 2019 15:51

Zonder notarisakte is het onmogelijk om de grond/woning gemeenschappelijk te maken.
Zondermeer bouwen op de grond van iemand (om te bouwen is geen notarisakte nodig) maakt die persoon ook eigenaar van het huis.
Dat is het recht van natrekking.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 03 mei 2019 18:15

Zij is dan wegens natrekking weliswaar eigenaar van het huis doch bij scheiding/verkoop moet zij je wel de helft van de waarde van de stenen betalen.

Best is de grond in de gemeenschap te brengen en een ongelijke eigendomsverhouding te acteren die de inbreng van de grond waardeert. (zie hoger)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 03 mei 2019 18:38

Zij is dan wegens natrekking weliswaar eigenaar van het huis doch bij scheiding/verkoop moet zij je wel de helft van de waarde van de stenen betalen.

Best is de grond in de gemeenschap te brengen en een ongelijke eigendomsverhouding te acteren die de inbreng van de grond waardeert. (zie hoger)
Enkel die oplossing biedt waarborg voor correctheid en vermijdt discussies achteraf.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Kopen”