immokantoor verkoopt onder marktwaarde

AnnB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

immokantoor verkoopt onder marktwaarde

#1 , 28 apr 2019 04:07

Al een tijd ben ik op zoek naar een woning en ik weet ondertussen wel wat je krijgt voor je geld in de buurt.
Nu vond ik plots een woning te koop aangeboden door een immokantoor, waarvan de verkoopprijs zo'n 40 000 tot 50 000 beneden de waarde was bepaald. Ik bel meteen, uiteraard met het idee: wat een buitenkans!En ik bereidde me al voor om meer te bieden .Maar het was al verkocht, op dag één. Aan vraagprijs, volgens het immokantoor. Uiteraard.
Dus zit ik met een aantal prangende vragen:

Waarom verkoopt een immokantoor, een woning beneden de waarde?
Wie is die supersnelle koper en wat zijn de connecties met het immokantoor?
Is die eigenaar er zich van bewust dat hij zo'n 50 000 euro mis loopt? Ik kan alvast zeggen dat ik meer had geboden voor de woning.

Na enig speurwerk vond ik de oorspronkelijke eigenaar.
Naar wat ik opmaak: een oudere alleenstaande weduwnaar en niet zo pienter (facebookprofielen vertellen veel over een mens)
Kortom: ik denk dat die brave mens werd opgelicht omdat het immokantoor iemand wou bevoordelen (familie, vrienden, zichzelf?)

Ik ben van plan die eigenaar hiervan op de hoogte te stellen.
Kan hij in deze omstandigheden nog onder dat compromis vandaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 apr 2019 07:10

Jaloezie is een slechte raadgever ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 apr 2019 07:57

Eens de overeenkomst getekend is, dan is de verkoop ook gesloten, ook al is er nog geen compromis bij de notaris getekend.
En een compromis bij de notaris is wettelijk niet verplicht om een verkoop te bevestigen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 28 apr 2019 08:38

Als die immo vals spel had willen spelen, hadden ze het gewoon direct zo verkocht aan nonkel Theofiel of tante weetikveel, zonder die publiciteit.

En ja, er kunnen honderdenéén redenen zijn waarom iemand persé dringend wil verkopen, desnoods onder de prijs.

Trouwens, wie kan er een juiste prijs bepalen? Je mag tien keer be-edigd zijn, vier generaties notarissen, gekende notaris, een nonkel Theofiel (willekeurige naam ;) ) die honderd huizen heeft weten verkopen, nog kan je met zekerheid niet bepalen wat de echte, enige, juiste prijs is. En achteraf kan iedereen bij een snelle verkoop zeggen dat de prijs te laag was. Achteraf dus.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 apr 2019 08:45

@bosprocureur
En zeker niet als je het huis niet bezocht heeft .

Is het dak geïsoleerd, is er C.V, is de badkamer recent, is de elektriek recent, is er opstijgend vocht, is er dubbel glas, zijn de plafonds in goede staat, welke binnen deuren zijn er, etc.. etc..
Dit kan allemaal de prijs beïnvloeden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 28 apr 2019 10:06

Twee voornaamste redenen zijn:

- Ergens een verborgen gebrek
- Gedwongen verkoop wegens familiale omstandigheden en het moet rap rap gaan

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 apr 2019 11:02

Normaal is er een contract tussen verkoper en immo kantoor; en staat de prijs van de verkoper op papier.
En zoals # 6 vermeldt : welke redenen ?
Waarschijnlijk opgekocht door een aannemer die het zal renoveren en duurder verkopen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 28 apr 2019 12:01

Nu vond ik plots een woning te koop aangeboden door een immokantoor, waarvan de verkoopprijs zo'n 40 000 tot 50 000 beneden de waarde was bepaald.
Volgens u onder de marktprijs, maar duidelijk niet onder de prijs die de verkoper er voor wou hebben ...
Maar het was al verkocht, op dag één. Aan vraagprijs, volgens het immokantoor.
Ja en ?
Dat is niet zo uitzonderlijk als u denkt.

In mijn vriendenkring heeft iemand dat ook voorgehad.
Niet enkel op dag 1.
Maar ook aan de allereerste die kwam kijken.

Uiteindelijk zet je de prijs op (of eerder boven) wat je ervoor wil hebben ...
Als iemand die prijs biedt, ga je dan plots "Neen" zeggen :?:

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 28 apr 2019 12:37

Kijk maar naar die villa van De Pfaff's. Die is een pak lager verkocht dan de marktprijs in die buurt.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 apr 2019 12:46

Ik begrijp Annb wel. Zij had haar zinnen gezet op die woning en was bereid zelfs een hoger bod uit te brengen. Maar ze had pech dat er iemand sneller reageerde. Ontgoocheling ja zeker maar niet getreurd er komt zeker een nieuwe kans elders.

Issued
Berichten: 1227

#11 , 29 apr 2019 09:39

Annb dient wel op te passen. Zomaar het immokantoor beschuldigen van oplichting is niet ok. Zeker niet zonder enige vorm van bewijs. Dat is zelfs strafbaar, want het is laster.

AnnB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 apr 2019 11:12

Beste allen,

Enfin, mijn vraag was concreet: indien de eigenaar opgelicht werd door het immokantoor, kan hij die verkoop nog aanvechten zonder zelf een boete te moeten betalen?

En aan de laatste reactie: nergens vermeld ik prijs, noch streek, noch immokantoor, dus ik zou niet weten wat hier strafbaar aan is.
Inlichtingen vragen aan eigenaar is nog steeds niet verboden. Indien de eigenaar niet snel wou verkopen en hij werkelijk geen benul heeft van de waarde, dan mag die man dat toch weten, dacht ik?

Oh en wat 'verborgen gebreken' betreft: het is een typische open bebouwing, jaren '70. Stoken op mazouut, schreeuwlelijke badkamer, formica keuken. Je weet dat die niet geïsoleerd is, dat je moet renoveren. Maar de structuur is solide. Ik ben niet van gisteren hoor. De foto's verbloemen niks.
Er staat op dit moment zelfs een dito woning te koop, zelfde immokantoor, 1 km! verder. Zelfde oppervlakte, zelfde stijl, net zo gedateerd: staat te koop voor 100 000 euro meer.

Sommigen trekken hier wel snel conclusies.... ik beweer nooit iets lichtzinnig. En ik maak mijn huiswerk. Altijd. De enige plausibele verklaring kan zijn dat de eigenaar er snel vanaf wou, maar dan nog kreeg hij er met gemak 20.000 tot 30.000 euro meer voor en was het ook verkocht binnen de week.

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 29 apr 2019 11:16

dan nog kreeg hij er met gemak 20.000 tot 30.000 euro meer voor en was het ook verkocht binnen de week.
Tja. Als je alles van tevoren weet, reis je de wereld rond met een kwartje...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 apr 2019 11:19

Enfin, mijn vraag was concreet: indien de eigenaar opgelicht werd door het immokantoor, kan hij die verkoop nog aanvechten zonder zelf een boete te moeten betalen
In het kort neen !!

En deze verkoper is niet opgelicht
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 29 apr 2019 11:37

Makelaar geeft enkel advies, de verkoopprijs wordt beslist door de verkoper. Binnen hetzelfde immokantoor kan je dus voor een gelijkaardig product verschillende prijzen vinden. Komt ook heel veel voor in grote appartementsgebouwen, echt identieke appartement die niet aan dezelfde prijs verkocht zijn en/of verhuurd.

Enkel als je kan aantonen dat de makelaar aan zijn familie verkocht heeft, kan je klacht indienen bij het BIV. De makelaar heeft dan enkel een deontologische fout gemaakt maar kan niet strafrechtelijk vervolgd worden voor oplichting.

Terug naar “Kopen”