Eerste woning kortdurend verhuren?

Comeseebambi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Eerste woning kortdurend verhuren?

#1 , 27 apr 2019 18:45

Hoi,

Ik hoop met mijn vraag in de juiste rubriek te zitten.

Ik en mijn partner hebben een koopwoning op het oog in het Antwerpse.
We wonen nu echter in een huurhuis in Oost-Vlaanderen, waarvan het contract een kortdurend 3-jarig contract blijkt te zijn (ipv de toen toegelichte standaard 3/6/9 module). Dit contract loopt tot juli 2020. In het contract staat dat we bij vroegtijdige opzeg €500 boete moeten betalen + de huurprijs moeten blijven betalen ofwel tot er een nieuwe huurder gevonden werd, ofwel tot einde contract de hele som betalen (dus op dit moment nog 14x€900 huur).

We gaan er vanuit niet onder ons huurcontract uit te kunnen.
De vraag die nu rijst is of we nu die woning zouden kunnen aankopen (met een hypothecaire lening) en deze dan kortdurend verhuren tot volgend jaar juni?
Wat zijn hier de fiscale gevolgen van? Addertjes onder het gras of punten om in het oog te houden moesten we dit doen?

Alvast bedankt om mee te denken!
S.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 apr 2019 19:47

Ik denk dat die opzegformule niet wettelijk is.

Comeseebambi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 apr 2019 19:55

Ik denk dat die opzegformule niet wettelijk is.
Dankjewel voor je antwoord!
Heb je enig idee waar we dit verder kunnen navragen of wat de daar dan tegen zouden kunnen doen?
De dame van de hypotheekwinkel (voor navraag lening) was wel al vaker met dit immobureau (verhuur) in contact gekomen en vertelde dat het bij haar weten nog niemand gelukt was om eronder uit te komen...

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 28 apr 2019 19:10

Onder de huurwetgeving van voor 2019 had en heeft de verhuurder m.i. inderdaad dat recht, in principe dan toch.

Maar of ze daar misbruik kunnen van maken om ineens het volle pond van 9 maand huur te eisen, zonder nieuwe huurders te zoeken (zo is het toch ??) lijkt me sterk op rechtmisbruik.

Ik zou hen een voorstel doen om zelf een huurder te zoeken, en een redelijke schadevergoeding overeen te komen bij vervroegde be-eindiging; geven ze hieraan geen gehoor, kan u nog altijd dreigen met vredegerecht, en desnoods ook die stap zetten.

Onder de nieuwe huurwetgeving vanaf 1 januari van dit jaar kan u anderzijds nog altijd zelf uw nieuwe eigendom verhuren voor korte termijn van bijvoorbeeld 10 of 13 of.... maanden tot maximum drie jaar. Let wel dat u dan tijdig de huur be-eindigt, en dat u wellicht ook verplicht bent om in uw eerste eigendom binnen de twee jaar uw domicilie te vestigen, om fiscaal niet al te veel te verliezen .

Comeseebambi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 apr 2019 22:24

Hoi,

Merci om te reageren!

Wat betreft de huurovereenkomst: hieronder de relevante stukjes uit het huurcontract:

Extra kosten plaatsbeschrijving:
Afbeelding

Wederverhuurvergoeding:
Afbeelding

Opzegmogelijkheden:
Afbeelding

Dus wat betreft kosten om er vroegtijdig uit te gaan:
- €600 extra (deel plaatsbeschrijving eigenaars)
- €900x3 = €2700 wederverhuurvergoeding
- €900x(in het slechte geval)14 maand = €12600 te betalen indien ze geen nieuwe huurder vinden (of iemand vinden die er pas volgend jaar juli in wil ).
Sowieso dus €3300 kwijt aan 'boetes', in het allerslechtste geval €15900 met betaling huur tot einde contract.

@bosprocureur: Jij hebt het kort ook even over een fiscaal verlies bij verhuren. Wij zijn eigenlijk op zoek naar een duidelijker beeld op wat dat exact zou inhouden. Heb jij daar meer info over?

S.

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 29 apr 2019 13:00

Als u in het Vlaams Gewest een woonhuis koopt om te verhuren, betaalt u op die aankoop 10% ; taxatie op 7% is voorzien voor de eerste gezinswoning, en u verbindt zich om binnen de TWEE jaar uw domicilie daar te plaatsen. Slaagt u daar niet in, dan mag u alsnog die 3% verschil bijbetalen, met bovenop die "taart" een toefje slagroom van 20% . u rekent dus best met 3 x 1,20 = 3,60% .

Hou de voorwaarden dus goed in het oog !

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mei 2019 15:35

Welke partij heeft het huurcontract ondertekend als verhuurder? De eigenaar? Misschien kan je met hem wel een minnelijke overeenkomst maken?

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 mei 2019 15:36

Of trek het voor het vredegerecht... Ik denk dat de meest vrederechters niet zullen beslissen dat je nog de volledige huurperiode moet betalen.

Terug naar “Kopen”