kopers trekken hun staart in

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

kopers trekken hun staart in

#1 , 11 apr 2019 17:21

Beste

Mijn woning stond uit de hand te koop (geen immo - kantoor). Kandidaat - kopers bieden de volledige vraagprijs, sturen een ook MAIL naar mijn notaris met het bedrag dat ze bieden maar wel met een opschortende voorwaarde voor hun lening.

Compromis is nog niet getekend.
Nu willen de kopers de aankoop annuleren, het was toch duurder dan ze dachten, ze kunnen echter geen bewijs van de bank voorleggen dat ze de lening niet zouden krijgen. Ondertussen heb ik een andere woning gekocht en zit ik dus met de paniek dat ik mijn woning niet meer voor de volle som verkocht krijg.
Mijn vragen:
1. zijn kopers toch verplicht om woning te kopen als de bank geen bewijs van opschortende voorwaarden voorlegt?
2. Als de kopers het huis toch niet kopen, heb ik dan recht op 10 procent schadevergoeding?
3. Stel dat ik nu mijn woning voor 20.000 euro minder verkoop, dienen de eerste kopers dan het verschil bij te leggen?
4. Is een mail naar de notaris met een bod met opschortende voorwaarden voldoende als bewijs van verkoop of moest de compromis getekend zijn?

Dankjewel voor jullie advies !!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 apr 2019 17:41

Er is een voorwaardelijke verkoop.
Indien koper geen lening krijgt is de koop ontbonden.
En in dat geval geen kans op schadevergoeding voor u.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 11 apr 2019 21:02

Beste

In principe dienen zij inderdaad attesten van weigering te bezorgen. Kans is echter groot dat ze die verkrijgen. Wil u daar op wachten?
Schadevergoeding 10 % wordt door de meeste rechtbanken herleid tot de bewezen schade. Na lange tijd procederen en veel advocaatkosten...
Dat u aankopen doet terwijl koop nog hangend is, was uw eigen keuze en verantwoordelijkheid. Nooit het vel van de beer verkopen vooraleer die geschoten is....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38594

#4 , 11 apr 2019 21:49

Via notaris best ontbinding van de koop bedingen anders kan en mag u zelfs nog niet verkopen zolang de kandidaten dit niet hebben getekend bij uw notaris. Dit om veilig te spelen.
Een medewerker van mij heeft zo 7 jaar aan het procederen geweest tot in beroep.

Terug naar “Kopen”