Verkoop appartement

Elstevo
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verkoop appartement

#1 , 09 apr 2019 12:37

Graag had ik wat meer informatie gehad ivm verkoop van een appartement.

We zouden dit graag zonder makelaar doen, zo kunnen we de commissie die we normaal zouden moeten betalen gewoon van onze vraagprijs halen.
Goed voor de koper en voor ons.

Echter weet ik wel dat dit veel meer werk voor ons mee brengt, maar we hebben hier geen problemen mee.

We willen wel dat alles correct verloopt en dat er achteraf geen discussies meer kunnen ontstaan.

Daarom had ik graag geweten welke documenten er allemaal wettelijk nodig zijn voor een overeenkomst.
Is er een standaard document hiervoor te vinden? Natuurlijk pas ik dan alle gegevens aan, zoals beschrijving etc

Welke clausules kan je hierin vermelden?
Want na wat opzoekwerk zag ik clausules voorbij komen zoals exoneratie en bevrijdingsclasule.


Het gaat om een appartement dat toen we het gekocht hebben helemaal gerenoveerd was (2014)
We laten nu ook werken uitvoeren zodat alles weer tip top in orde is, bv septische put ledigen en de binnenkant terug in goede staat brengen.
Ook alles weer schilderen etc

Wat moet er allemaal gekeurd worden voor de verkoop?
Is het bv mogelijk om de EPC van toen wij het gekocht hebben (2014) te hergebruiken?
Moet elektriciteit gekeurd worden?

Ook zouden we graag hebben dat we pas uit het appartement moeten vertrekken als we zelf een andere woonst gekocht hebben, ik vermoed dat dit ook in de overeenkomst vermeld moet worden?


Er staat nog niets te koop, maar ik vraag liever alles op voorhand zodat we goed voorbereid zijn.


Alvast bedankt voor de moeite

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 apr 2019 15:49

Zeker nodig zijn EPC en keuring elektrische installatie. Mogelijks is uw EPC nog geldig (staat onderaan rechts op het eerste blad met een kadertje rond) Ook op uw keuringsbewijs van elektrische installatie staat een geldigheidsdatum. Dat keuringsbewijs moet niet positief zijn. Herstelling is eventueel voor de koper. Laatste onderhoudsattest voor de CV ketel, en dat attest voor het ruimen van de septische put.
Verder heb je nog een stedenbouwkundig attest nodig, en nog een paar andere attesten, nodig maar die kan je best aan uw eigen notaris vragen, evenals een model voor het compromis.
Het langer blijven wonen kan in het compromis worden vermeld maar best zet je daar een vermoedelijke einddatum bij om de kopers niet in het ongewisse te laten. Zoals je het nu schrijft moet je nog op zoek gaan naar een nieuwe woonst, en dat kan kopers afschrikken.
Speek in ieder geval met uw notaris, die kan u zeker verder helpen.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 09 apr 2019 22:31

Als je wil blijven wonen na de akte “moet” je een bezettingsovereenkomst maken met een afgesproken maandvergoeding en afgesproken duurtijd. “Gratis” gaat niet want dan moet de koper registratie betalen op de geschatte waarde ervan...

Een afgesproken duurtijd wordt in de akte genoteerd en bij overschrijding bezorgt de notaris de koper een “grosse”: dit is een uitvoerbare akte voor uitdrijving waarmee de koper naar de deurwaarder kan.

Als verkoper wil je natuurlijk cashen om je volgende aankoop te betalen zonder bij akte een vrij appartement te moeten afgeven doch als koper (behalve investeerder) wil je bij akte een vrij appartement ...

Vermeld je wensen qua bewoning na verkoop duidelijk in je annonces zodat de koper weet wat er is.

Bespreek effe met je notaris de mogelijkheden. Een koper/investeerder zal er geen problemen mee hebben. Een koper/bewoner ws mogelijks wel ...

Reclame

Elstevo
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 apr 2019 11:51

Ok, bedankt voor de snelle reacties.

Zoals gezegd zijn we nu nog alles in orde aan het brengen, het appartement staat ook nog niet te koop.
Maar weet liever alles op voorhand zodat we niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Ik zal dan zeker een afspraak met een notaris maken zo kan hij ons verdere info geven hoe we het beste aanpakken.

Want er was wel al iemand met interesse en wilt het kopen om daarna te verhuren.
Dan zou de datum dat we vertrekken niet zo nauw steken ipv bij iemand die er zelf in wilt komen wonen

Elstevo
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2019 11:55

In het geval van de attesten heb ik wel nog de EPC terug gevonden en staat hier nog een einddatum van 2025 op, dus dit zal wel in orde zijn omdat op het gebied van isoleren niets verandert is.

het andere keuringsattest van de elektriciteit vind ik niet onmiddellijk terug, dus zal deze wel opnieuw laten uitvoeren. heb al nagevraagd en zo'n grote kost is deze niet.

andere attesten zal ik bij de instanties dan aanvragen (o.a. Ovam)

Terug naar “Kopen”