Pandwissel

NotHappy
Topic Starter
Berichten: 191

Pandwissel

#1 , 04 apr 2019 14:00

Heeft iemand ervaring met pandwissel?

De situatie is de volgende: wij zijn getrouwd met scheiding van goederen en kochten een huis aan.

Nu willen we een pandwissel uitvoeren tussen een bestaand huis en het nieuwe huis.

Het bestaande huis is eigendom van de ene partij en het nieuwe zou eigendom worden van beide partijen. Kan er dan een pandwissel gebeuren?

De waarde van het nieuwe huis is allezins groter dan het oude.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 04 apr 2019 14:51

Interessante vraag.

Ik ga niet gokken, ik volg even...

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#3 , 04 apr 2019 19:19

Beste

Een pandwissel kan in dit geval niet omdat de hypotheeksteller en eigenaar van beide panden verschillend is.
Wat je wel kan doen in een gemeenmaking van huidig krediet op huidige woning. Alsdan komt die kredietopening op beide namen. Ook al blijft het huis eigendom van één partij.
Na de gemeenmaking kan de kredietopening die op twee namen staat dan overgezet worden naar de nieuwe woning die ook eigendom wordt van beide partijen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 04 apr 2019 19:38

Dus langs die "omweg" toch wordt het toch mogelijk met een pandwissel te werken, als ik het goed begrijp?

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 04 apr 2019 22:21

Moeten er dan geen bijkomende registratierechten betaald worden?

basejumper
Berichten: 4626
Locatie: Diest

#6 , 04 apr 2019 23:46

Leen

Een hypotheekoverdracht of pandwissel is niet kosteloos. Maar doorgaans slechts 60 % van de kostprijs nieuwe hypotheek. Kan dus zinvol zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6857

#7 , 05 apr 2019 00:53

Uiteraard niet kosteloos; maar op die manier kost die extra persoon niet extra + nog eens extra...

Bedankt van mijn kant!

Terug naar “Kopen”