5 min voor tekenen akte komt bouwmisdrijf uit

Saelenco
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

5 min voor tekenen akte komt bouwmisdrijf uit

#1 , 28 mar 2019 14:19

Hallo

Ik en mijn vriendin stonden vorige week op het punt om een akte te laten verlijden als koper van een woning.
Toen wij vragen stelden over het postinterventiedossier zei de verkoper "dat zij dat in den tijd ook nooit gekregen had".
Onze notaris kon dit niet geloven omdat de vorige akte (waarin onze verkoper toen koper was) ook verleden is bij dezelfde notaris als de onze momenteel.

Toen de notaris in dat dossier van 3 jaar ging kijken bleek er wel degelijk een beperkt postinterventiedossier aanwezig te zijn (1 A4-tje).
Toen Ik dit bekeek zag ik een bedrag van 127.000 euro staan met geen details bij. Toen ik hiervan een opmerking maakte (groot bedrag op klein A4-tje) zei de notaris dat dit correct was als er geen ingrijpende werken gebeurd zijn (uitbreken muur, verwijderen steunbalken,...).
Hierop antwoordt mijn vriendin dat er wel degelijk zulke werken gebeurd zijn aangezien er een bijbouw is aangebouwd (die de keuken, eetplaats, berging en WC omvat).

Zowel onze notaris als de verkoper haar notaris schieten recht en vragen waar de stedenbouwkundige vergunning hiervoor is.
De verkoopster reageert hier op dat zij de woning ook zo gekocht heeft en dat ze tegen haar gezegd hebben bij haar akte dat dit allemaal niet nodig was...

Gevolg: wij hebben de akte niet getekend omdat er dus een bouwmisdrijf op de woning zit die sowieso moet geregulariseerd worden (aanbouw is +- 32 m²)

Later zijn we erop uitgekomen dat er nog verschillende dingen mis zijn met de woning waardoor ik en mijn vriendin het niet meer zien zitten om de woning aan te kopen.
Indien de verkoper de onderlinge ontbinding niet wil ondertekenen (wat wij wel willen, schadevergoeding hoeft voor ons momenteel niet enkel voorschot terug is voldoende) welke stappen kunnen wij dan ondernemen?

In de compromis staat letterlijk: de verkoper verklaart dat er voor hem geen bouwkundige misdrijven bekend zijn.
Ik ken er misschien niet zo veel van maar ik denk dat een bouwkundig misdrijf niet duidelijker kan zijn dan dit :)

Ik en mijn vriendin willen het niet zo ver laten komen om naar de rechtbank te gaan maar ik zou gewoon eens de mening willen weten van anderen, mochten we naar de rechtbank gaan ga ik ervan uit dat wij sowieso in ons recht staan en dan wel de schadevergoeding kunnen eisen aangezien de akte niet is kunnen doorgaan op de verplichte datum volgens compromis en er dus een ernstig bouwmisdrijf eigen aan de woning is.

P.S. ze verklaarde ook dat er een melding gebeurd is voor het plaatsen van haar tuinhuis 2 jaar geleden maar ook daar is er niets van bekend op de stendebouwkundige dienst :)

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 28 mar 2019 16:41

Bespreek dit met uw notaris.
U kan recht hebben op schadevergoeding maar dan zal het mogelijk na provedure eerste aanleg en beroep zijn.
Best ontbinding en terugstorten voorschot - hopelijk zit dat bij uw notaris.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 28 mar 2019 18:04

"In de compromis staat letterlijk: de verkoper verklaart dat er voor hem geen bouwkundige misdrijven bekend zijn."

Tenzij er al een procedure loopt is dergelijke verklaring waardeloos.
De verkoper kan achteraf altijd beweren dat hij het niet wist.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 28 mar 2019 22:08

Er is geen bouwmisdrijf want anders zou de notaris het wel weten die heeft de stedenbouwkundige inlichtingen opgevraagd.

De verkoper is gewoon een zwak persoon die zich heeft laten overrompelen door de koper en notaris.
Ik zou wel eens willen weten, hoe dat je het bouwmisdrijf gaat bewijzen als het niet is vastgesteld door de bevoegde instanties .

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 mar 2019 08:50

als het niet is vastgesteld door de bevoegde instanties .
Ze hebben het nog niet kunnen vaststellen, omdat de verkoper het verzwegen heeft of geen aangifte van zijn bouwwerken heeft gedaan.
De verkoper is dus in de fout gegaan.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2019 10:17

Steek uw licht eens op bij stedenbouw. Voor hetzelfde geld is dat gemakkelijk te regulariseren. Spreek dan af met de verkoper ( in de akte!) dat u de regularisatie binnen xx tijd zal in orde laten brengen op kosten van de verkoper. Het zal hoogstwaarschijnlijk met een architect moeten, dus met minder dan 2000 euro zal je er niet van af zijn. Of spreek ineens af dat de verkoper dat in orde moet brengen, tegen xxx datum.

Het zou nu toch wel spijtig zijn dat u daarvoor een woning laat schieten. Er staan er zo duizenden in Vlaanderen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 29 mar 2019 10:47

Afbreken zullen ze waarschijnlijk niet eisen, en kunnen ze na al die jaren ook niet meer (tenzij flagrante overtredingen)
Het zal hooguit uitdraaien op een boete en een administratieve regularisering. Laat dat uitvoeren door de verkoper en in de akte vermelden.
Ze ter wel een uiterste datum bij.

Terug naar “Kopen”