Met wie moet ik contact opnemen om dit document voor te bereiden?

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

Met wie moet ik contact opnemen om dit document voor te bereiden?

#1 , 26 mar 2019 10:57

Stadhuis heeft verplicht dit nodig:
Het voorzien van een deuropening in de zijgevel moet aangevraagd worden met een “melding” met medewerking van een architect gezien het hier constructieve werken betreft (dit kan via www.omgevingsloketvlaanderen.be ).
Alvorens de meldingsaanvraag wordt ingediend moet de erfdienstbaarheid vastgelegd worden bij een notaris (burgerrechtelijk).
ik koop een huis waarvoor een deur moet worden gemaakt. Maar het gemeentehuis zei dat ik architect nodig heb? Ik heb contact opgenomen met een paar architecten maar geen van hen antwoord of wil iets doen. Hoe krijg je een architect voor zo'n vereiste? of ik kan het gewoon doen met elke bouwvakker en hem als architect vertegenwoordigen?

Enig advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 26 mar 2019 11:04

Zoals de gemeente stelde: je hebt een architect nodig, aangezien dit constructieve werken betreft.
Je zal nog meer architecten moeten aanspreken / aanschrijven, tot je er eentje vindt die het wil doen (voor een aanvaardbare prijs).
Zelf architect spelen of een bouwvakker architect laten spelen zou ik niet aanraden :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 26 mar 2019 12:24

Het antwoord van t stad spreekt over een nieuwe erfdienstbaarheid... Je wil je dus met die nieuwe deur een toegang verschaffen tot je huis via het erf van de buren? Hiervoor heb je het akkoord nodig van de buren (die hiervoor een uitkoopsom kunnen vragen) om vervolgens die nieuwe erfdienstbaarheid vast te laten leggen in een notariële akte zodat ze tegenstelbaar wordt aan derden (=de volgende koper van uw buur zijn huis is gebonden aan die erfdienstbaarheid en als jij je huis verkoopt is uw koper zeker van het behoud van die erfdienstbaarheid)

Weet dat erfdienstbaarheden voor het lijdend erf (=hij die de overgang geeft) in serieuze waardeverminderingen kunnen resulteren wat tot,hoge uitkoopsommen kan leiden (als hij dat al wil)

Als die deur je toegang geeft tot openbaar domein is enkel een architect nodig.
Laatst gewijzigd door Sirkii op 26 mar 2019 12:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Reclame

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

#4 , 26 mar 2019 12:29

"Zelf architect spelen of een bouwvakker architect laten spelen zou ik niet aanraden :-)"

volgens de wet is het gewoon mogelijk zonder architecht? omdat ik veel van hen heb gecontacteerd en ze weigeren eraan te werken en het sleept me eruit.

Ik vond een bouwbedrijf, die het al kan en al met de hand geschreven maakte het snel. Kan dit officieel niet door het gemeentehuis worden aanvaard?

(of ik moet een officiële officiële architect hebben, ik heb ze geprobeerd, maar ze zijn erg druk of hebben echt geen interesse in mijn kleine aangepaste project. Om de een of andere reden hebben ze allemaal geen interesse om een afspraak te maken, dus ik dacht dat als er iets was op een andere manier doe het zelf of doe het met consturction company die er klaar voor is om het meteen te doen)

nazmul
Topic Starter
Berichten: 189

#5 , 26 mar 2019 12:35

kan volgend op twee punten de vereiste van Stad huis invullen of vervullen?

1. Als ik dit zorg "het akkoord nodig van de buren (die hiervoor een uitkoopsom kunnen vragen) om vervolgens die nieuwe erfdienstbaarheid vast te laten leggen in een notariële akte zodat ze tegenstelbaar wordt aan derden"

2. is het equivalent? zonder dat een officiële architect erbij betrokken is (omdat ze onmogelijk te krijgen zijn).
als ik het bouwbedrijf "officiële factuur of offerte" + handtekening van de nieuwe deur naar privé-ingang stuur.

Milo72
Berichten: 1016

#6 , 26 mar 2019 13:06

1. 'akkoord' van de buren is niet voldoende. De erfdienstbaarheid moet in een akte gezet worden bij de notaris.

2. je MOET een architect inschakelen. Een echte, officiele architect.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 26 mar 2019 13:10

Dat lees ik toch niet in uw tekst een melding is voldoende met architect.

Terug naar “Kopen”