Financiering bouw huis

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

Financiering bouw huis

#1 , 22 mar 2019 23:37

Ik heb een bouwgrond.
Op deze zouden we willen bouwen.

Dit kost 400k. Ik zou dit zelf kunnen financieren maar omdat we samen kinderen hebben en getrouwd scheiding van goederen, wensen we dat ieder van ons toch minstens een deel van het geheel in eigendom heeft.

Ik dacht dit op volgende wijze op te vangen.

Partner gaat een lening aan voor 400k. We betalen deze lening wel samen af waardoor ik haar eigenlijk een geste doe van 200 over 20 jaar.
Maar er wordt wel gebouwd op de grond die op mijn naam staat.
Is dit een een probleem voor hetgeen ik hierboven beschreef?

Dus, graag jullie mening of dit realistisch is en of jullie aan andere manieren denken die beter zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 22 mar 2019 23:41

Wegens het recht van natrekking wordt u de enige eigenaar van het huis (omdat de grond alleen van u is).
In feite gaat uw echtgenote de helft van de bouwkosten van een huis betalen dat nooit haar
mede-eigendom zal zijn.
U doet dus geen enkele geste! Integendeel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 22 mar 2019 23:45

Hoe vang ik dit dan op?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 22 mar 2019 23:46

Hoe vang ik dit dan op?
Uw vrouw moet voor de helft mede-eigenaar worden van de grond.
De lening gaan jullie samen aan en ieder betaalt de helft van de aflossingen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 23 mar 2019 12:41

Zoiets is dus niet eenvoudig op te vangen door op papier te zetten dat ik de grond heb gekocht op een bepaalde datum en voor een bedrag. En dat de waarde hiervan extra is bij de woning?
Desnoods via registratie bij notaris.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 23 mar 2019 13:58

U kan perfect de grond in gemeenschap brengen maar ook de afspraak maken dat bij ontbinding van het huwelijk door echtscheiding u een voorrecht blijft houden op de waarde van die grond.
Uw partner alleen lenen kan ook al niet. U zal minimaal mee moeten optreden as hypothecair borgsteller omdat u (mede)eigenaar van het pand in kwestie bent; Onafgezien van het feit dat er ook al een zeer stevig inkomen moet zijn om als single kredietnemer een krediet van 400.000 af te betalen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 23 mar 2019 20:51

Ja ik zou kiezen om borgsteller te zijn voor deze lening en we zouden deze betalen met 50% gemeenschappelijk vermogen en 50% van mijn vermogen.
De 50% van mijn geïnvesteerde vermogen blijft gemeenschap, maar de waarde van de bouwgrond niet.
Ik dacht dit zo op papier te zetten en samen te onderschrijven.

Ondertussen las ik op onderstaande site iets over opstalrecht... Is dit misschien een betere optie?
https://jubel.be/bouwen-op-grond-van-je ... -voorhand/

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 23 mar 2019 20:55

Ja ik zou kiezen om borgsteller te zijn voor deze lening en we zouden deze betalen met 50% gemeenschappelijk vermogen en 50% van mijn vermogen.
Aangezien u schreef "getrouwd scheiding van goederen" is er geen gemeenschappelijk vermogen!
Nogmaals: als u de enige eigenaar bent van de grond kan uw echtgenote geen mede-eigenaar worden van wat u er op bouwt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

devilke
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 23 mar 2019 21:50

Hmm ja klopt wel wat je zegt dat er theoretisch geen gemeenschappelijk vermogen is.
Maar feitelijk komen onze lonen uit arbeid op dezelfde rekening en beschouwen we dit als gemeenschappelijk.

NotHappy
Berichten: 191

#10 , 24 mar 2019 09:43

U kan een contract onderling afsluiten waarin u de financiering opneemt (zit in zelfde geval en dit was wat notaris ons zei)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 24 mar 2019 12:14

U kan een contract onderling afsluiten waarin u de financiering opneemt (zit in zelfde geval en dit was wat notaris ons zei)
Dat helpt TS niet verder. Hij wil dat zijn vrouw mede-eigenaar wordt van het huis, maar dat gaat niet omdat de grond van hem is en dus het recht van natrekking speelt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

KimSe
Berichten: 697

#12 , 25 mar 2019 15:18

Je kan steeds ook "toelating tot bouwen" geven aan uw echtgenote.
In dat geval is het huis verdeeld, maar de grond blijft eigendom van u persoonlijk...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 25 mar 2019 15:59

Je kan steeds ook "toelating tot bouwen" geven aan uw echtgenote.
In dat geval is het huis verdeeld, maar de grond blijft eigendom van u persoonlijk...
Met alle gevolgen vandien bij vererving.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 mar 2019 16:12

Hoe vang ik dit dan op?
Uw vrouw moet voor de helft mede-eigenaar worden van de grond.
De lening gaan jullie samen aan en ieder betaalt de helft van de aflossingen.
Dat, of een andere verdeling.

Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat zij 40/100 volle eigendom heeft (van de woning en de grond) en jijzelf 60/100. Als het ooit tot een relatiebreuk zou moeten komen, heeft zij dus slechts het percentage in handen dat jullie gezamenlijk bepaald hebben.

Wie hoeveel van de lening betaalt, dat kies je dan wel zelf, zodat het een beetje uitkomt met de eigendomsbreuk die jullie kozen.

De notaris kan hier wel in ondersteunen.

KJ86
Berichten: 2662

#15 , 25 mar 2019 19:14

Je ziet dit verhaal vaak bij de rijke mensen.
Die lossen het als volgt op als ze met een armere partij trouwen. Aangezien TS het kapitaal heeft, financiert hij de villa op zijn grond. Vervolgens laat hij zijn vrouw gratis wonen waardoor ze ademruimte heeft om een eigen (tweede) woning af te betalen die verhuurd wordt. Als die relatie spaak loopt, kan de huurder opgezegd worden en kan de vrouw relatief snel haar eigen woning betrekken.

Terug naar “Kopen”