tekenen akte

Bart72
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

tekenen akte

#1 , 14 mar 2019 13:17

hallo,

Wij hebben in september 2018 een bod gedaan op een woning.
Dit bod werd aanvaard en we kregen het bod tot aankoop per mail van de notaris, waaruit plots bleek dat een aantal vergunningen niet voor hande waren (garage en bijbouw) na een gesprek werd er een nieuw bod gedaan en dit werd aanvaard.
Nu begint echter pas het hele verhaal...het huis wordt uit de hand verkocht, de zoon zit in schuldbemiddeling.
Dus is er een machtiging nodig van de rechtbank.

op het bod tot aankoop staat:

het bod wordt gedaan met het volgende voorbehoud:
mits het akkoord van de bank, betreffende het bekomen van een lening
mits de woning vrij van lasten is
mits machtiging van de bevoegde arbeidsrechtbank in het kader van de collectieve schuldbemiddeling van één van de verkoper

Door die vergunningen doet de bank moeilijk en krijgen we pas op 28/02/2019 onze goedkeuring ivm de lening.
Ik contacteer de notaris om de akte te laten verleden eind mei daar we nu pas onze opzeg kunnen doen van de huurwoning en we anders met 3 maanden huur en lening zitten en dit financieel niet haalbaar is.
Waarop ik antwoord krijg dat de akte zal verleden worden op 28/03/2019 dat wij al te laat zijn en we nu al een boete hebben van 20%
We zijn hier echter nooit van op de hoogte gebracht door de notaris dat dit het geval was.

ook even vermelden dat er nooit een compromis is getekend daar er schuldbemiddeling is.

Ik dacht thans dat de maximum 4 maanden om de akte te tekenen pas ingingen wanneer alle opschortende voorwaarden voldaan waren. (lees bekomen lening)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6866

#2 , 14 mar 2019 13:39

Machtiging nodig? Is die er al ? Sinds wanneer?

En was er voor die opschortende voorwaarde ivm de lening een uiterste datum gesteld?

En vanwaar die 20% ? 20% waarop ?

Bart72
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2019 14:02

Machtiging nodig? Is die er al ? Sinds wanneer?

En was er voor die opschortende voorwaarde ivm de lening een uiterste datum gesteld?

En vanwaar die 20% ? 20% waarop ?
de machtiging is er al blijkt...nu we zijn er nooit van op de hoogte gebracht door de notaris dat die er was.

er is geen uiterste datum gesteld voor de opschortende voorwaarden van de lening...er is ook nooit een compromis getekend enkel een bod tot aankopp

en de 20% is een boete van de belastingen voor het te laat tekenen van de akte...maar volgens mij kan dit niet, er is ggen compromis en dus ook geen 4 maanden tijd en de opschortende voorwaarde is pas voldaan

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 14 mar 2019 14:03

"we kregen het bod tot aankoop per mail van de notaris"

Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Heeft die notaris een bod gedaan?
Nee toch...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bart72
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mar 2019 14:05

"we kregen het bod tot aankoop per mail van de notaris"

Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Heeft die notaris een bod gedaan?
Nee toch...
wij hebben het bod gedaan...de notaris heeft het bod tot aankoop doorgemaild
we hebben het afgedrukt ondertekend en dan terug bezorgd

bosprocureur
Berichten: 6866

#6 , 14 mar 2019 14:14

En in dat document, dat van de notaris (uw notaris ?) afkomstig was, stond er geen termijn waarbinnen u nieuws moest laten voor het al dan niet bekomen van een lening?

Bart72
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mar 2019 14:17

Nee geen termijn... De bank heeft me ook al gezegd dat ze het een beetje amateuristisch opgesteld vinden

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 14 mar 2019 14:24

Ik hoop dat je een eigen notaris hebt aangesteld?
Die zal u de juiste raad geven en indien nodig en terecht uw belangen verdedigen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6866

#9 , 14 mar 2019 14:35

Nee geen termijn... De bank heeft me ook al gezegd dat ze het een beetje amateuristisch opgesteld vinden
Amateuristisch of niet, als er geen datum op staat dan.......... staat er gewoon GEEN datum op. punt.

Waar wacht u op om zelf een notaris te contacteren? Vroeg of laat hebt u die toch nodig**.


** Tenzij, tenzij... na de verkiezingen misschien. Een aantal politiekers spelen met de idee om het notarisambt af te schaffen...

Bart72
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 mar 2019 14:55

Ik heb idd de four gemaakt zelf geen notaris te nemen... Heb ondertussen wel een afspraak voor dinsd... Dus even afwachten nu

mava105
Berichten: 22296
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 14 mar 2019 16:53

Die 4 maanden tellen enkel maar voor het betalen van de registratie, en beginnen te lopen vanaf ondertekening compromis. Dan dienen de registratiekosten betaald te worden door de koper, zelfs als wordt de akte pas later getekend

Bart72
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 mar 2019 17:17

Idd maar vanaf wanneer tellen die 4 maanden mits er geen compromis is? Daar zit voor mij het probleem... Ik verdenk de notaris er van dat hij de dag van het bod genomen heeft... En dat kan wettelijk niet volgens mij

Bart72
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 mar 2019 17:18

Ook zijn we helemaal niet op de hoogte gebracht dat de registratie al had moeten betaald worden

mava105
Berichten: 22296
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 14 mar 2019 17:44

Ook zijn we helemaal niet op de hoogte gebracht dat de registratie al had moeten betaald worden
Dat hoeft helemaal niet. Als Belg moet je de wet kennen

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 mar 2019 19:46

Ieder belg word geacht de wet te kennen.

Dit heeft ooit een ispecteur tegen mij gezegd , en vroeger had je de kans om ieder dag het staatsblad te lezen op het gemeente huis.
Hoe dit nu zit daar er geen papieren staatsblad meer heeft weet ik dit niet.

Ik lees inderdaad elke dag het staatsblad online, ook mijn vriendin !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Kopen”