Te vroeg afsluiten lening: gevolgen?

johanzzzz
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Te vroeg afsluiten lening: gevolgen?

#1 , 04 mar 2019 19:38

Ik heb in oktober 2017 een wederzijdse aankoop-verkoopbelofte voor een nieuwbouwappartement getekend. De bouwheer heeft per mail laten weten dat de oplevering voorzien is voor begin juni dit jaar, waardoor ik nu aan het uitkijken ben voor een hypothecaire lening. Ik lees echter op bepaalde sites dat je moet opletten dat je de lening niet te vroeg afsluit, want dat er maar 4 maanden mogen overgaan tot aan het verlijden van de akte (hoewel ik hier en daar ook lees dat deze vier maanden niet gelden voor een wederzijdse aankoop-verkoopbelofte). De oplevering is al een paar keer uitgesteld en ik heb schrik dat ik mijn lening deze maand afsluit en de oplevering bijvoorbeeld maar plaatsvindt in november ofzo.

Mijn twee vragen zijn dus de volgende:
- Bij de bank vraagt men een compromis, terwijl ik enkel een wederzijdse aankoop-verkoopbelofte heb. Moet ik deze aankoopbelofte effectief laten omzetten in een compromis?

- Welke gevaren loop ik als ik de lening nu reeds afsluit en de oplevering nog pakweg een halfjaar op zich laat wachten?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#2 , 07 mar 2019 19:46

Beste

Dat is op zich geen probleem.
Bij een aantal banken krijg je na goedkeuring van het krediet een aanbod dat 4 maand geldig is. De akte dienst dus binnen de 4 maand getekend te worden. Als de termijn echter verloopt wordt dat aanbod opnieuw verlengd voor een nieuwe periode van 4 maand. maar dan wel aan de rentevoorwaarden van binnen 4 maand. dat kan lager zijn, of hoger. Maar gezien de zeer vlakke rente lijkt me het risico op een onaangename verrassing zeer klein.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Kopen”