gerechterlijke verkoop om uit onverdeeldheid te geraken

Kingfisher

Re: gerechterlijke verkoop om uit onverdeeldheid te geraken

#16 , 13 aug 2013 08:40

neen
Waarom zo resoluut 'neen' ?
als iedereen, behalve ene, moeilijk doet om moeilijk te doen, waarom kan je die achteraf niet voor de rechter dagen om alle gerechtskosten en dergelijke te doen betalen ?
Omdat je nooit een schadevergoeding zal moeten betalen voor het uitoefenen van uw recht. "Niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te blijven" is een basisprincipe, als de gedwongen verkoop uitgesproken wordt door de rechter, is het uiteraard logisch dat er geen mogelijkheid is tot schadevergoeding.
De rechter zal eerst nagaan of de zaak in der minne kan geregeld worden ( vb een van de mede-eigenaars koopt de andere uit). Als dit niet lukt komt de gedwongen openbare verkoop, meestal met enige zitting.
Uiteraard zullen de verweerders altijd van mening zijn dat de behaalde prijs te laag is. Maar als ze vinden dat het een spotprijs was, dan hadden ze zelf moeten inkopen. Als ze nuchter zijn, gaan ze akkoord met een onderhandse verkoop( kan ook via veiling), want een gedwongen verkoop is een dure zaak voor de massa.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sneeuwvlokje
Topic Starter

#17 , 06 dec 2013 00:25

ad Kingfisher: sorry dat ik zo laat reageer, maar had niet gezien dat er nog een pagina 2 was aan dit onderwerp. Ik zit toch nog met enkele vragen op uw antwoord.
1. u zegt: "vb de ene mede-eigenaar koopt de andere uit". Ja maar tegen welke prijs? Er is een bod voor alles (en volgens 2 immokantoren zijn dat goede biedingen, méér dan dat zij het geschat hadden)
maar mijn broer wil niet ingaan op deze biedingen, juist omdat hij de goederen zelf wil maar voor een véél lagere prijs. Wij zijn bereid het hem te laten als hij de prijs van de biedingen betaalt, maar dat vindt hij dus te veel. Nu is mijn vraag : kan de rechter dan een prijs beslissen of hem voor de keuze stellen hetzij de geboden prijs of openbaar, want dat heeft onze advocaat ook al voorgesteld maar daar reageert hij niet op.
2. waarom openbare verkoop met "meestal enige zitting"? ik heb laatst een gedwongen verkoop meegemaakt en daar is een 2de zitdag gekomen met hoger opbod, dus wie bepaalt dat bij een gedwongen verkoop?

albert hien

#18 , 26 dec 2013 22:46

ik heb ergens gelezen dat niemand kan verplicht worden om in onverdeeldheid te blijven maar er stond ook bij dat niemand kan verplicht worden om zijn deel te verkopen. Er stond ook bij dat niemand kan verplicht worden om zijn vruchtgebruik af te staan maar ook niet om het te houden. Dit gebeurd in eigen wil van de schenker of over-later. enkel door hem!!!!!!Wanneer een begiftigde zijn erfenis wil hebben zal hij zich tot hem moeten melden. Deze kan als hij dat wil verkopen gans of gedeeltelijk maar zal het vruchtgebruik altijd voor zich (moeten) houden.
Ik denk dat het mogelijk moet zijn om 25/100ste bijv. openbaar te verkopen. Wat ik op de vraagsteller zijn vraag wil zeggen is het volgende. Ik denk dat uw broer denkt dat jullie onder een hoedje spelen en met een fictief bod op de proppen komen. om hem zo uit de tent te lokken. Wanneer jullie naar de rechter gaan wees dan zeker en ga niet op een bleude manier af. Mijn advies zou zijn spreek af met een schatter van de registratie voor een reëel en echte schatting. Makelaarsprijzen zijn niet bindend en kunnen gemanipuleerd worden met een centje in de hand!!!!!!! dit weet iedereen!!!!!! die makelaars zullen nooit of nooiiiiiit hun bod uitoefenen. die trekken stuk voor stuk terug want zij zijn geen kopers.zij zijn tussenpersonen.. Btw ik beloop ongeveer de zelfde straat als jullie maar dan aan de andere kant. Mijn broers willen mijn vader vruchtgebruik opheffen, de woning met industriegebouw verkopen en alles optrekken!!! hoe stout is dat. Iemand die zijn hele leven in armoede geleefd heeft voor zijn kinderen en dan op 70 jarige leeftijd van zijn eigendom worden ontdaan.hopelijk praten jullie in naam van volle eigenaar anders shame on you!!!!!!!!!

Reclame

sneeuwvlokje
Topic Starter

#19 , 09 jan 2014 12:31

Antwoord op Albert Hein: Ja hoor wij zijn volle eigenaar! Mijn vader is een 20 tal jaar geleden overleden en mijn moeder in juli 2012. Ik denk wel dat ik dan mag zeggen dat we als erfgenaam "volle eigenaar " zijn. De praktijken van jouw broers leunen eerder aan bij de mentaliteit van mijn broer dan de onze. Het is inderdaad vreselijk als je je eigen moeder of vader zo moet behandelen.
Maar de bedenking "hebzucht doet rare dingen met de mensen" is ook hier in jouw geval (of beter gezegd in jouw broers hun geval) zeker van toepassing.
Nu ter zake: het zijn niet de makelaars die een bod gedaan hebben maar effectief kandidaat-kopers (en de biedingen zijn zelfs beter dan wat de immokantoren geschat hadden) . We zijn er zeker van dat er niet méér uit te halen valt en waren blij dat we het zo goed konden verkopen. Maar mijn broer had gehoopt dat er geen kopers zouden opdagen en minimaliseerde de waarde van hetgeen hij zich wil toe eigenen op de laatste bijeenkomst bij de notaris. Spijtig voor hem zijn er wel geïnteresseerden. Maar ondertussen is het zover dat mijn zus een advocaat onder de arm genomen heeft en dat volgens haar nu alles snel in orde zal zijn (whatever that means), maar ik vrees dat het nu alleen nog allemaal veel langer gaat duren. Ik hou jullie op de hoogte.

albert hien

#20 , 06 feb 2014 00:20

Hoi snvl,
sorry voor de late reactie,
Ik denk dat jullie gewoon naar de vrederechter moeten gaan. Die stelt eerst een boedelnotaris aan. Die laat een onpartijdige schatter komen en met die schatting kan je verder. jullie zijn volle eigenaar en volgens artikelwet 815 kan niemand verplicht worden tot in onverdeelheid te blijven horen. maar ik heb eerst een paar vragen .Heeft iemand voorkeurrecht of voorkooprecht? Normaal ten opzichte van familie is dit niet mogelijk maar iemand kan het misschien toch hebben verkregen van de laatste erflater? huurt uw broer of pacht hij het goed misschien want dan zijn er andere regels. je kan op twee manieren volgens mij te werk gaan. je vraagt aan uw familie of het mogelijk is dat de erfgename samen jullie deel voor een bedrag uitbetalen wat door een boedelrechter is bepaald. op die manier kan het zijn dat de andere drie erfgename samenleggen en uw deel uit te betalen en komt er geen (gerechtelijke)verkoop en verkrijgen jullie jullie deel. bekijk het even zo. Ieder heeft 25% (4 erfgenamen ieder).Indien jullie jullie deel te koop aanbieden kan 1 erfgenaam interesse hebben in jullie deel en krijgt hij 25% bij en zo heeft hij 50% en de andere ieder hun 25%.Het kan ook zijn dat een niet wil en twee leden wel. Zo kan het zijn dat na de operatie een 25 heeft en twee andere 37.5% ieder. Of ze willen allemaal een deel en zo kan het zijn dat uw 25% verdeeld wordt door de andere ieder 8.3333333% e laten kopen. Na de operatie heeft dan ieder 33.33333 % van de erfenis. Of je gaat naar de vrederechter en die bekijkt het wettelijk , kijkt of het te verdelen is en gaat dan over tot openbare verkoop als er geen andere uitweg is.
Persoonlijk zou ik zien wat ik zou kunne krijgen en jullie bod is een kleine rechtlijn daarvoor. ik zal eens stellen! Stel het totale goed is 500 000€ waard dan is een vierde voor u 125 000. Stel het is 440000 Waard dan is uw deel 110000€ waard. Stel uw goed is 560000 € waard dan is uw deel 140000€ waard. Wat ik met mijn stel wil zeggen is dat voor 10000€ meer of minder waard je een verschil nodig hebt van 40000€!!!!!!!!!!!! Nu is 10000 € veel geld maar langs de andere kunt ook weer niet als je ziet wat een verschil je er voor nodig hebt op het bod. Ik persoonlijk zou een mooi getal bekijken dat in de eersteplaat te delen is in drie zo is de verleiding er , mede ook de goede opzet dat de kaarten nu bij hun liggen en zet erbij dat dit aanbod naar hun voor u bindend is en voor hun beperkt in tijd. Zo niet ga je gewoon verder en heb je niks te verliezen. Iedere vrederechter verkiest een regeling boven een proces met gerechtelijke verkoop. Ik zou zeggen succes
AH

albert hien

#21 , 06 feb 2014 00:35

De bedragen zijn fictief . Ik wilde gewoon even zeggen dat er voor ieder verschil van 4000 € 1000€ voor jullie zijn. Verglijk de rieele waarde met de verwachte waarde , geschatte waarden gevraagde waarde en de geboden waarde . Dan zie je dat de schattingswaarde tussen de geboden en gevraagde waarde ligt en dat is een goede lijn om er uit te komen.bekijk dan het verschil met de verdeelsleutel van 4 en dan kan het zijn dat je kan argumenteren dat je over enkel uw deel wil praten door het bedrag te delen in vier. zo breng je jullie bedragen zoveel korter bij elkaar. Kijk eens naar mijn voorbeeld Het goed is 500000€ waard en er word 450000€ geboden. dan zeg je dat je enkel over jullie deel wil praten en doet de bedragen door vier. 500000 wordt 125000 en het geboden bedrag van 450000€ wordt 112500€ . 125000 tegen 112500 is 12500 verschil. Vraag een tegemoetkoming en zeg dat jullie ook tegemoet komen !!!! In de midden . Zeg dat jullie 6250 alleen zakken en hun 6250 met drie , twee of een erfgenaam alleen dito. Ik denk dat ze straks gaan vechten om jullie stuk te kopen.

succes AH

VRCM

#22 , 26 sep 2015 13:23

Kan iemand mij zeggen hoeveel dergelijke procedure ongeveer kost? Het zou gaan om de verkoop van een rijwoning. Advocaat, rechter en notaris kosten.

Terug naar “Kopen”